Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-62093" >
Kritiska vänner on...
Kritiska vänner online : Kollegial observation av nätbaserade kurser inom högre utbildning
-
- Ivarsson, Jörgen, 1967- (författare)
- Umeå universitet,Universitetspedagogiskt centrum (UPC)
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Gränslöst lärande. - Stockholm. ; , s. 133-134
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syfte och mål: Genom att ta del av de erfarenheter som gjorts när det gäller Peer Observation i främst Storbritannien (Goldsmith & Roger-Wards, 2003, Bennet & Barp, 2008, Swingelhurst, 2006, Tonkin & Baker 2003, Bennett & Santy, 2009) och begreppet ”kritiska vänner” i Sverige och Norge (Handal, 1999, Dahlgren m.fl., 2006) har Universitetspedagogiskt centrum vid Umeå universitet utformat en observationsmodell direkt inriktad mot nätbaserad undervisning och s.k. Blended learning.Vi har kallat modellen KVOL – Kritiska Vänner Online. Modellen är utformad för att ge både den som blir observerad och den som utför observationen möjlighet till reflektion, gemensam förståelse och konstruktiv feedback. Modellen utgick från erfarenheter gjorda vid University of Hull (Bennett, Lynch & Lee, 2009).Många högskole- och universitetslärare är nya inför nätbaserade undervisning och kanske inte själva varit studenter i liknande miljöer eller är ovana vid webben gör att det finns ett behov av att få ta del av andras erfarenheter och råd när det gäller pedagogik, planering, genomförande och utvärdering av nätbaserad utbildning.Nyfikenhet på hur kommunikation, samarbete och kritisk granskning mellan likar kan främja lärande har studerats när det gäller studenters lärande online (Hult, Liljeström & Stödberg, 2008).). Inom detta projekt fokuserade vi hur kollegial observation upplevs av lärare som verktyg för reflektion och lärande när det gäller nätbaserad utbildning.Metod: Lärare inbjöds att delta i en serie verkstäder där deltagarna tog med en kollega för att i par observera och ge feedback på varandras nätbaserade kurser. Efter en teoretisk genomgång av regler för observation och feedback presenterades, loggade lärarna in i varandras nätbaserade undervisningsmiljöer för att under några timmar studera och reflektera över sin kollegas problemområde. På eftermiddagen samlades deltagarna för diskussion och feedback på varandras kurser. Efter verkstäderna utfördes intervjuer med samtliga deltagare om deras upplevelser av kollegial observation på nätet.Resultatet av projektet (så här långt): Kollegial granskning av nätbaserade kurser är en kraftfull modell för att uppmuntra till reflektion och lärande lärare emellan. Att få tillfälle att diskutera kursstruktur, pedagogiska strategier och val av verktyg uppskattades av deltagarna. Lärarna som deltog i verkstäderna tyckte att de fick relevant och användbar feedback tillbaka av observatören. Det visade sig att feedbackprocessens utformning var central för att möjliggöra positiv upplevelse av kollegial observation. Ytterligare fynd visar att modellen är minst lika givande för den som utför observationerna av undervisningen som för den som blir observerad. Möjliga hinder för en framgångsrik kollegial observation har också sammanställts.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- ICT
- peer observation
- critical friends online
- kollegial observation
- nätundervisning
- högre utbildning
- IKT
- kritiska vänner
- pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)