SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-7293"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-7293" > Kvalitet, som prefe...

Kvalitet, som prefekterna ser det

Lundahl, Lisbeth, 1951- (författare)
Umeå universitet,Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning
Andersson, Kurt-Allan (författare)
Umeå universitet
Carlsson, Eva (författare)
Umeå universitet,Institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB)
visa fler...
Jäghagen, Karl (författare)
Umeå universitet
Idahl, Lars-Åke (författare)
Umeå universitet,Umeå universitetsbibliotek (UB)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Umeå : Umeå universitet, 2006
2006
Svenska.
Ingår i: Tänk efter, tänk nytt, tänk om. - Umeå : Umeå universitet. - 9172640685 ; , s. 351-367
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Artikeln bygger på en intervjuundersökning bland 35 av de 50 prefekterna vid Umeå universitet 2003-2004. Prefekter med kortare erfarenhet av prefektsysslan utelämnades. Syftet var att öka kunskaperna om prefekternas arbete med kvalitetsfrågor och få underlag för det universitetsgemensamma kvalitetsarbetet. Häften av prefekterna använder begreppet kvalitet återkommande i sitt arbete – övriga sällan eller aldrig. Prefektintervjuerna avspeglar åtskilliga kvalitetsdefinitioner, strategier och åtgärder för att bedriva verksamheten med god kvalitet. Insatser inom grundutbildningen samt för att höja de anställdas kompetens är vanligast (2/3 resp. drygt 1/2 av fallen). Kvalitetsåtgärder avseende forskarutbildning respektive infrastruktur nämns vardera i 1/5 av svaren. Forskning och forskningsmiljö berörs bara undantagsvis. Utvärderingar och uppföljningar (speciellt kursvärderingar) är vanligare valitetsåtgärder än utvecklingsarbete. Mindre än en femtedel av institutionerna bedöms ha en genomtänkt strategi för sitt kvalitetsarbete som man arbetar efter, och kan peka på tydliga resultat. Drygt hälften av institutionerna beskriver ingen explicit strategi, det praktiska kvalitetsarbetet är begränsat till enstaka områden och resultaten är svåridentifierade. Resten (ungefär 1/3 av institutionerna) befinner sig däremellan.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Nyckelord

Pedgogical work
Pedagogiskt arbete

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy