Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-7293" >
Kvalitet, som prefe...
Kvalitet, som prefekterna ser det
-
- Lundahl, Lisbeth, 1951- (författare)
- Umeå universitet,Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning
-
- Andersson, Kurt-Allan (författare)
- Umeå universitet
-
- Carlsson, Eva (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB)
-
visa fler...
-
- Jäghagen, Karl (författare)
- Umeå universitet
-
- Idahl, Lars-Åke (författare)
- Umeå universitet,Umeå universitetsbibliotek (UB)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Umeå : Umeå universitet, 2006
- 2006
- Svenska.
-
Ingår i: Tänk efter, tänk nytt, tänk om. - Umeå : Umeå universitet. - 9172640685 ; , s. 351-367
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Artikeln bygger på en intervjuundersökning bland 35 av de 50 prefekterna vid Umeå universitet 2003-2004. Prefekter med kortare erfarenhet av prefektsysslan utelämnades. Syftet var att öka kunskaperna om prefekternas arbete med kvalitetsfrågor och få underlag för det universitetsgemensamma kvalitetsarbetet. Häften av prefekterna använder begreppet kvalitet återkommande i sitt arbete – övriga sällan eller aldrig. Prefektintervjuerna avspeglar åtskilliga kvalitetsdefinitioner, strategier och åtgärder för att bedriva verksamheten med god kvalitet. Insatser inom grundutbildningen samt för att höja de anställdas kompetens är vanligast (2/3 resp. drygt 1/2 av fallen). Kvalitetsåtgärder avseende forskarutbildning respektive infrastruktur nämns vardera i 1/5 av svaren. Forskning och forskningsmiljö berörs bara undantagsvis. Utvärderingar och uppföljningar (speciellt kursvärderingar) är vanligare valitetsåtgärder än utvecklingsarbete. Mindre än en femtedel av institutionerna bedöms ha en genomtänkt strategi för sitt kvalitetsarbete som man arbetar efter, och kan peka på tydliga resultat. Drygt hälften av institutionerna beskriver ingen explicit strategi, det praktiska kvalitetsarbetet är begränsat till enstaka områden och resultaten är svåridentifierade. Resten (ungefär 1/3 av institutionerna) befinner sig däremellan.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Pedgogical work
- Pedagogiskt arbete
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas