Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-84256" >
Begrepps- och proce...
Begrepps- och procedurförmåga : en överblick
-
- Popov, Oleg, 1959- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik,UMSER
-
- Ödmark, Krister, 1956- (författare)
- Umeå universitet,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Skolverket, 2013
- Svenska 7 s.
- Relaterad länk:
-
http://matematiklyft...
-
visa fler...
-
https://umu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med denna artikel är belysa begrepps- respektive procedurförmåga och deras roll i lärande av matematik. Det är två förmågor man sedan länge intresserat sig för inom matematikdidaktik och då ofta kontrasterat mot varandra. Förmågorna kan uppfattats stå i ett motsatsförhållande till varandra men även ingå i en samverkande process särskild vid begreppsutveckling. Elevers begrepps- och procedurförmåga kan inte utvecklas av sig själva utan måste lärarledas och kopplas till ett arbete med ett ämnesinnehåll. Artikeln riktar sig i första hand till gymnasielärare i matematik.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- gymnasieskolan
- förmågor
- matematiklärare
- undervisning
- didactics of mathematics
- matematikdidaktik
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)