SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-188999"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-188999" > Den "kränkande" lär...

Den "kränkande" läraren : Bemötandets problematik

Fazlhashemi, Mohammad (författare)
Umeå universitet,Institutionen för idé- och samhällsstudier,Universitetspedagogiskt centrum (UPC)
 (creator_code:org_t)
Umeå : Universitetspedagogiskt Centrum, Umeå universitet, 2008
2008
Svenska.
Ingår i: Utsikter, insikter, avsikter. - Umeå : Universitetspedagogiskt Centrum, Umeå universitet. - 9789172645363 ; , s. 95-106
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Under 2006 genomförde de samhällsvetenskapliga och humanistiska fakulteterna vid Umeå universitet den senaste omgången av sina återkommande studentenkäter. I samband med detta fick studenterna möjlighet att svara på frågor med anknytning till likabehandling, trakasserier och diskriminering. Anledningen till att sådana frågor inkluderades i studentenkäterna var att Likabehandlingsrådet vid Umeå universitet ville, i enlighet med de aktiviteter som fanns med i universitetets likabehandlingsplan, skaffa sig en bild av studenternas upplevelser med utgångspunkt från nämnda bevekelsegrunder. En sammanställning av enkäterna visar att sammanlagt 7 procent av dem som besvarade enkäterna hade vid enstaka eller upprepade tillfällen blivit illa behandlade. En del av informanterna upplever att kränkningen hade samband med deras könstillhörighet, etniska tillhörighet eller religiösa uppfattning. De flesta uppger dock andra grunder. När det gäller typ av kränkning är det språkbruk som utpekas som den främsta grunden för kränkning. Några andra typer av kränkningar är ovälkommen beröring, utfrysning, skriftliga kommentarer etc. I fråga om aktörerna så är det lärarna som utpekas som den främsta gruppen, tätt följd av studenter och annan personal. I enkäterna hade studenterna också möjlighet att med egna ord beskriva på vilket sätt de kände sig illa behandlade samt vem eller vilka som stod för denna behandling. I detta paper tecknas en bild av vad det är som studenter uppfattar som kränkande och hur man kan förstå detta.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

"Kränkning"
"bemötande"
"universitetspedagogik"
"studentperspektiv"
Education
Pedagogik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Fazlhashemi, Moh ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Utsikter, insikt ...
Av lärosätet
Uppsala universitet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy