SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-102690"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-102690" > Exploring interacti...

Exploring interactive effects of genes and environments in etiology of individual differences in reading comprehension

Grigorenko, Elena L. (författare)
Deyoung, Colin G. (författare)
Getchell, Marya (författare)
visa fler...
Haeffel, Gerald J. (författare)
Klinteberg, Britt A F. (författare)
Koposov, Roman A. (författare)
Oreland, Lars (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för neurovetenskap
Pakstis, Andrew J. (författare)
Ruchkin, Vladislav V. (författare)
Yale University
Yrigollen, Carolyn M. (författare)
Oreland, L (författare)
Ruchkin, VV (författare)
Karolinska Institutet
Yrigollen, CM (författare)
Grigorenko, EL (författare)
Pakstis, AJ (författare)
Getchell, M (författare)
Deyoung, CG (författare)
Haeffel, GJ (författare)
Klinteberg, BAF (författare)
Koposov, RA (författare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2007
2007
Engelska.
Ingår i: Development and psychopathology (Print). - 0954-5794 .- 1469-2198. ; 19:4, s. 1089-1103
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • It is established that reading and reading-related processes are heritable; genes thus play an important role in the foundation of individual differences in reading. In this article, we focus on one facet of reading-comprehension. Comprehension is a higher order cognitive skill that requires many other cognitive processes for it to unfold completely and successfully. One such process is executive functioning, which has been associated with genetic variation in the catechol-O-methyltransferase (COMT) gene. Genotypes and haplotypes of four single nucleotide polymorphisms in COMT were investigated in 179 incarcerated adolescent delinquents. Four hierarchical logistic regression models predicting the presence/absence of comprehension difficulties were fitted to the data; genetic variation in COMT and the presence/absence of maternal rejection were investigated as main effects and as effects acting interactively. Three out of four interaction terms were found to be important predictors of individual differences in comprehension. These findings were supported by the results of the haplotype analyses, in which the four investigated polymorphisms were considered simultaneously.

Nyckelord

MEDICINE
MEDICIN

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy