SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-134793"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-134793" > Utmana, utforska, u...

Utmana, utforska, utveckla! : Om läs- och skrivprocessen i skolan

Liberg, Caroline, 1951- (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier,STOLP
af Geijerstam, Åsa, 1972- (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för didaktik,STOLP
Folkeryd, Jenny, 1970- (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för didaktik
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789144055909
Lund : Studentlitteratur, 2010
Svenska 126 s.
  • Bok (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Läsande och skrivande av olika typer av texter är oerhört betydelsefullt för lärandet i alla skolämnen. När man lär sig något inom ett ämnesområde, innebär det också att man lär sig tala, läsa och skriva på ett nytt sätt. Det är framför allt så man får visa upp den kunskap man erövrat. Man förväntas exempelvis lära sig matematikens, fysikens, historieämnets och idrottsämnets språk. För många elever innebär det att de möter och förväntas gå in i ett för dem helt nytt och okänt sätt att uttrycka sig. Det är ett kulturmöte som för en del inte alltid är helt problemfritt. Frågor om elevers språk-, läs- och skrivutveckling och därmed om deras kunskapsutveckling står med andra ord högt upp på skolans agenda.I den här boken behandlas läs- och skrivundervisningen inom olika ämnesområden i framför allt grundskolans mellanår. I de olika kapitlen ger författarna redskap för att utforska läs- och skrivundervisningens grunder, texter och skrivuppgifter, samtalande, läsande och skrivande samt vilka kunskaper och tidigare läs- och skriverfarenheter eleverna men också lärarna själva har med sig in i skolarbetet. Med hjälp av utforskandet ges läraren möjlighet att utmana och utveckla sin egen undervisning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan, i synnerhet till dem som arbetar med barn i åldrarna 9-13 år.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

läsprocess
skrivprocess
läsundervisning
skrivundervisning
textrörlighet
genre
lärarutbildning
Education
Pedagogik
Curriculum Studies
Didaktik

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
bok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy