Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-159304" >
Läs- och skrivunder...
Läs- och skrivundervisning : Teorier, trender och tradition
-
- Berg, Elisabeth, 1951- (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789144069067
- 1:1
- Lund : Studentlitteratur, 2011
- Svenska 251 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I den här boken kan man följa författarens läs- och skrivundervisning så som den tagit sig uttryck under tre decenniers lärargärning. Starten i denna livsberättelse är 1970-talets starkt metodinriktade praxis. Genom mötet med bland annat nya läroplaner, framväxande teorier och tongivande trender under 1980- och 1990-talen sker omvälvande förändringar, där undervisningsinnehåll och mer elevaktiv undervisning hamnar i fokus. Studien grundas på dokumenterat underlag från undervisning i grundskolans årskurs 1-5.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- läs- och skrivundervisning
- livsberättelse
- yrkespraxis
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas