SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-431952"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-431952" > Språkdidaktisk läro...

Språkdidaktisk läroboksanalys för ämneslärautbildningen i svenska

Falk, Erik, 1962- (författare)
Uppsala universitet,Institutionen för nordiska språk
 (creator_code:org_t)
Uppsala : Uppsala universitet, 2020
2020
Svenska.
Ingår i: Språkdidaktik i praktiken. - Uppsala : Uppsala universitet. - 9789150628524 ; , s. 123-140
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Följande studie har som syfte att utreda om läroboksanalys kan vara en språkdidaktiskt värdefull lärandeaktivitet för studenter på ämneslärarutbildningen i svenska. Utredningen utgår från en explorativ analys av en lärobok i svenska för gymnasieskolan.Denna analys ställer frågan i vilken grad läroboken gör de grundläggande språkliga begreppen i svenskkursens centrala innehåll till redskap för kommunikation och kunskapsutveckling för eleverna i enlighet med ämnesplanen i svenska. Metoden är en närläsning av lärobokens delar som rör språkliga begrepp och tolkar språkdidaktiken med stöd av skolans styrdokument och utbildningens ämnesdidaktiska kurslitteratur. På grundval av den analysen diskuteras det språkdidaktiska värdet av läroboksanalys i ämneslärarutbildningen.Slutsatsen blir att en läroboksanalys kan ge språkdidaktisk vägledning för studenter i den grundläggande ämneslärarutbildningen då analysen tar stöd av skolans styrdokument och av kurslitteratur som presenterar didaktiska teorier, undersökningar och undervisningsmetoder. Genom en sådan analys kan studenten upptäcka styrkor och svagheter i lärobokens språkdidaktik och värdera den som stöd för den egna yrkesutövningen.Studien kommer till slutsatsen att den aktuella läroboksanalysen på grundläggandenivå har sina begränsningar i teoretisk underbyggnad men att den ändå kan skapa en förståelse för sambandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

läroboksanalys
socialkonstruktivism
genrepedagogik
språkdidaktik svenskämnesdidaktik
Gy11
ämneslärarutbildning
ämnesspråk
Curriculum Studies
Didaktik

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Falk, Erik, 1962 ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Språkdidaktik i ...
Av lärosätet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy