Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-482724" >
Aristoteles, Nussba...
Aristoteles, Nussbaum och de 426 högstadieeleverna : Empiriska perspektiv på teorier om fiktionsläsningens demokratiska potential i en globaliserad värld
-
- Nordberg, Olle, 1972- (författare)
- Uppsala universitet,Litteraturvetenskapliga institutionen,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Lund : SMDI, 2022
- 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld. - Lund : SMDI. - 9789178772841 ; , s. 155-174
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Skönlitteraturen har sedan Aristoteles Om diktkonsten ansetts ha en särskild potential att utveckla människans tankevärldar och perspektiv. Detta förklaras främst genom fiktionsberättelsers sätt att samspela med betraktarens eller läsarens inlevelse och inifrånförståelse av mänskliga val och handlanden. Perspektivet har uppmärksammats inom det litteraturdidaktiska fältet under lång tid och har också påverkat läroplansformuleringar och lärarutbildningen i viss utsträckning, inte minst i dess utvidgade form där boksamtal och öppenhet för personliga tolkningar lyfts fram och där demokratiska och toleranta värden har ansetts kunna utvecklas och växa. Samtidigt målas i vår samtid en bild av att litteraturläsningen är hotad, eller redan död, och att dessa perspektiv har spelat ut sin roll. I den här artikeln sätts teorier om denna skönlitteraturens potential i relation till 426 ungdomars läsning av en roman som bland annat berör rasism och mänskliga rättigheter, På natten är allt sant (Stoltz 2018). Inom ramen för ett omfattande läsprojekt i en mellansvensk småstadskommun har eleverna läst boken och haft boksamtal med deras egna tolkningar och tankar i centrum. I artikeln presenteras svaren på forskningsfrågorna 1) Vilka större linjer i receptionen av romanen i form av engagerade och affektiva reaktioner och reflektioner går att se i materialet? 2) Hur ser ungdomarna i undersökningen på fiktionens sätt aktualisera frågor om rasism och människovärde? och 3) Hur uppfattar eleverna den gemensamma läsningen och samtalens betydelse för deras förståelse för och engagemang i romanen? Resultaten visar att den potential som alltsedan antiken diskuterats på teoretisk nivå framträder mycket tydligt. Elevernas egna tankar om romanen och om fiktionsläsning innebär därför ett starkt inlägg både i frågan om skönlitteraturens legitimering i skolan och ett viktigt bidrag till det litteraturdidaktiska forskningsfältet i stort.
Nyckelord
- Litteraturdidaktik
- empirisk läsforskning
- svenskämnet som demokratiämne
- skönlitteraturens roll i skolan
- Curriculum Studies
- Didaktik
- Literature
- Litteraturvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas