Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-8612" >
Ett kunskapsperspek...
Ett kunskapsperspektiv på organisation och ledarskap : Studier om kunskapsprocesser och kunskapsorienterat ledarskap för innovation och förnyelse. Lärdomar från ett forskningsprojekt
-
- Södergren, Birgitta, 1957- (författare)
- Uppsala universitet,Företagsekonomiska institutionen
-
(creator_code:org_t)
- Uppsala : Företagsekonomiska institutionen, 2008
- Svenska 67 s.
- Relaterad länk:
-
https://uu.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I denna forskningsrapport redovisas övergripande lärdomar och tankegångar från ett fyraårigt forskningsprojekt med titeln ”Ett kunskapsperspektiv på organisation och ledarskap – studier av kunskapsprocesser och kunskapsledarskap för innovation och förnyelse”. Projektet har varit finansierat av Vinnova, Verket för Innovationssystem. Inom projektets ram har en serie kunskapsintensiva organisationer och företag studerats, som har det gemensamt att de befunnit sig i skeden av innovation och/eller mer genomgripande förändring. Tanken med att följa organisationer i sådana skeden är att behovet av att skapa förutsättningar för lärande och nyutveckling av kunskap ställs på sin spets, och ledarskap och organisering som främjar kunskapsutveckling blir särskilt viktigt. Hur lärandeklimat, förändringsarbete och ledarskap i innovationsmiljöer ser ut och kan utvecklas är ett genomgående tema i studierna (vilka finns separat publicerade i en serie forskningsrapporter) . De övergripande teman från projektet som lyfts fram och diskuteras i denna rapport är: • Om kunskapsintensiva organisationer och kunskapsarbete. Vad är kunskapsarbete och kunskapsintensiva organisationer? Hur tänker kunskapsarbetare, och varför behövs det ett tydligare ”språk” för kunskapande arbetsformer? • Om det osynliga kunnandet – organisationens värdefullaste resurs? Här diskuteras det personliga, osynliga kunnandet, som också innehåller en stor potential för lärande och innovationer. I avsnittet diskuteras även förutsättningarna för att ta vara på och vidareutveckla det osynliga kunnandet. Hur lyfter man fram kunskap som inte är formaliserad och faktaburen? Hur synliggör man kunskap som inte syns? • På spaning efter kunskapens ledarskap. Ledarskapets roll i kunskapsintensiva organisationer diskuteras. I studierna har vi observerat att en speciell aspekt av ledarskapet behöver förstärkas – det horisontella, integrerande ledarskapet, som kan verka tvärs över formella och professionella strukturer. Hur kan ett sådant integrerande ledarskap främjas? • På väg mot en kunskapens ekologi. I detta avsnitt diskuteras med utblick i internationell forskning om positiv organisationspsykologi lärandeklimatets betydelse, och vilken roll som tillit, förtroende och mänskliga relationer spelar för kunskapsutveckling i organisationer. Om kunskapande aktiviteter är beroende av sin omgivning och sin miljö – vad kan vi lära om hur att skapa en jordmån för lärande som fokuserar på samspelet mellan människor?
- In this research report (written in Swedish), reflections and learning points are presented, based on the findings from a research project called ”A knowledge based perspective on organization and management – studies of learning and knowledge creation in innovation and change”. Vinnova (the Swedish Governmental Agency for Innovation Systems) has supported the project financially. A series of qualitative studies has been carried out in knowledge intensive organizations, which all have been active in intensive innovation work or radical change. In such situations, the need to create favourable conditions for knowledge creation and learning is intensified. A knowledge oriented leadership, organizing for learning and the support for a favourable learning climate are of vital importance. Four general themes from the project are discussed in this report (The underlying studies are published in a series of research reports): • On knowledge intensive organizations and knowledge work. How do knowledge workers think about organization and management – and why is there a need for learning oriented work forms and even a knowledge based ”language”? • On tacit, personal knowledge – the organization’s most valuable resource. Tacit knowledge has a great importance for change and innovation. How can better conditions for sharing of tacit knowledge be enhanced? Is it possible to enhance knowledge that is not visible? • In search of knowledge oriented leadership. Leadership in knowledge intensive organizations is important, and especially one dimension of leadership have been highlighted in the project – the need for a ”horizontal”, integrating leadership that can facilitate cross-professional and inter-organizational cooperation. • The role of the psychological and emotional climate. With reference to international research from the emerging field of research Positive Organizational Scholarship POS) we highlight the importance of trust and personal relations. It is argued in the study that the learning climate is the ecological environment that enables knowledge to grow and spread in the organization.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
Nyckelord
- Positive organizational scholarship
- knowledge intensive organizations
- learning climate
- knowledge oriented leadership
- knowledge based perspective
- kunskapsintensiva organisationer
- kunskapsorienterat ledarskap
- lärandeklimat
- kunskapsperspektiv
- Business studies
- Företagsekonomi
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)