Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-1303" >
Utvärdering av alte...
Utvärdering av alternativ 13 m väg : halvårsrapport 2000:2
-
- Carlsson, Arne (författare)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2001
- Svenska.
-
Serie: VTI notat ; 23-2001
- Relaterad länk:
-
https://vti.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Detta är den sjätte utvärderingsrapporten i Vägverkets (VVs) utvecklingsprogram alternativa 13 m-vägar. Syftet med programmet är att finna och klarlägga - rätt standard- och kostnadsnivå för de föreslagna åtgärderna med inriktning att minska svåra mötes- och avkörningsolyckor, vilka svarar för drygt hälften av alla döda och svårt skadade på 13 m vägar med 90 och 110 km/tim - rätta drift- och underhållsmetoder och kostnadsnivåer - framkomlighets-, trafiksäkerhets- och miljöeffekter - trafikantattityder. För utvärdering har en stor mängd aktiviteter och mätningar diskuterats sedan projektets start. Preliminär bestämdes att utvärderingen på objekt med mitträcke i det ursprungliga utvecklingsprogrammet skall omfatta följande aktiviteter: - punkthastighetsmätningar före och vid två tillfällen efter åtgärd för alla objekt - restidsmätningar vid ett tillfälle efter åtgärd för minst ett objekt av varje typ - sidolägesmätningar på enfältiga avsnitt med och utan sidoräcke på minst ett objekt av varje typ - hastighets-flödesanalyser - trafikantbeteende vid växling 2 till 1-sektion på sträcka och vid korsning under olika trafikförhållanden för alla objekt (videomätningar kombinerat med hastighetsregistrering) - intervjuundersökningar med väghållare, polis och trafikanter vid samtliga objekt i två omgångar efter åtgärd - uppföljning av drift- och underhållseffekter under en före- och minst två eftersäsonger på alla objekt plus ett kontrollobjekt för varje objekt. Spårdjup följs upp under 5 år - uppföljning av väglag och synlighet under en före- och två eftersäsonger på alla objekt plus ett kontrollobjekt för varje objekt - uppföljning och analys av polisrapporterade olyckor och räckespåkörningar inklusive djupstudier för en föreperiod under 90-talet och minst fem efterår för varje objekt - eventuellt synbarhetsmätning av mitträcke och markeringar under mörker för ett 13:2+1-rä-objekt
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)
Nyckelord
- Central reserve
- Safety fence
- Traffic lane
- Overtaking
- Carriageway marking
- Speed
- Measurement
- Accessibility
- Journey time
- Driver
- Attitude
- Accident rate
- Fuel consumption
- Emission
- Wear
- Pavement
- Rutting
- Before and after study
- Maintenance
- Operations
- 841 Road: Road user behaviour
- 841 Road: Road user behaviour
- 82 Road: Geometric design and traffic safety
- 82 Road: Geometric design and traffic safety
- 21 Road: Traffic measurement and traffic analysis
- 21 Road: Traffic measurement and traffic analysis
- 15 Road: Environment
- 15 Road: Environment
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)