SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-1303"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-1303" > Utvärdering av alte...

Utvärdering av alternativ 13 m väg : halvårsrapport 2000:2

Carlsson, Arne (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2001
Svenska.
Serie: VTI notat ; 23-2001
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Detta är den sjätte utvärderingsrapporten i Vägverkets (VVs)  utvecklingsprogram  alternativa 13 m-vägar. Syftet med programmet är att finna och klarlägga  - rätt standard- och kostnadsnivå för de föreslagna åtgärderna med inriktning  att  minska svåra mötes- och avkörningsolyckor, vilka svarar för drygt hälften av  alla döda och svårt skadade på 13 m vägar med 90 och 110 km/tim  - rätta drift- och underhållsmetoder och kostnadsnivåer  - framkomlighets-, trafiksäkerhets- och miljöeffekter  - trafikantattityder.  För utvärdering har en stor mängd aktiviteter och mätningar diskuterats sedan  projektets start. Preliminär bestämdes att utvärderingen på objekt med  mitträcke i  det ursprungliga utvecklingsprogrammet skall omfatta följande aktiviteter:  - punkthastighetsmätningar före och vid två tillfällen efter åtgärd för alla  objekt  - restidsmätningar vid ett tillfälle efter åtgärd för minst ett objekt av  varje typ  - sidolägesmätningar på enfältiga avsnitt med och utan sidoräcke på minst ett  objekt av varje typ  - hastighets-flödesanalyser  - trafikantbeteende vid växling 2 till 1-sektion på sträcka och vid korsning  under  olika trafikförhållanden för alla objekt (videomätningar kombinerat med  hastighetsregistrering)  - intervjuundersökningar med väghållare, polis och trafikanter vid samtliga  objekt  i två omgångar efter åtgärd  - uppföljning av drift- och underhållseffekter under en före- och minst två  eftersäsonger  på alla objekt plus ett kontrollobjekt för varje objekt. Spårdjup följs  upp under 5 år  - uppföljning av väglag och synlighet under en före- och två eftersäsonger på  alla objekt plus ett kontrollobjekt för varje objekt  - uppföljning och analys av polisrapporterade olyckor och räckespåkörningar  inklusive djupstudier för en föreperiod under 90-talet och minst fem efterår  för  varje objekt  - eventuellt synbarhetsmätning av mitträcke och markeringar under mörker för  ett 13:2+1-rä-objekt

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Central reserve
Safety fence
Traffic lane
Overtaking
Carriageway marking
Speed
Measurement
Accessibility
Journey time
Driver
Attitude
Accident rate
Fuel consumption
Emission
Wear
Pavement
Rutting
Before and after study
Maintenance
Operations
841 Road: Road user behaviour
841 Road: Road user behaviour
82 Road: Geometric design and traffic safety
82 Road: Geometric design and traffic safety
21 Road: Traffic measurement and traffic analysis
21 Road: Traffic measurement and traffic analysis
15 Road: Environment
15 Road: Environment

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Carlsson, Arne
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Samhällsbyggnads ...
och Infrastrukturtek ...
Delar i serien
Av lärosätet
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy