SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-13700"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-13700" > Mönsterdjupets inve...

Mönsterdjupets inverkan på väggrepp på is för släpvagnsdäck till tunga fordon : jämförande tester

Hjort, Mattias, 1972- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Förare och fordon, FOF
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2019
Svenska 29 s.
Serie: VTI notat ; 3-2019
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I Sverige har vi idag olika krav på minsta mönsterdjup för däck till olika axlar för tunga fordon. För däck på styr- och drivaxlar är befintligt mönsterdjupskrav 5 mm vintertid, medan kravet på däck till axlar på släpvagn är 1,6 mm.Syftet med denna studie har varit att undersöka om det finns anledning att öka mönsterdjupskravet för släpvagnsdäck till tunga fordon i vintertid, och i så fall föreslå ett nytt krav. Studien begränsades till isväglag och har jämfört väggrepp mellan ett antal olika släpvagnsdäck med olika mönsterdjup på slät is i VTI:s däckprovningsanläggning.Inför genomförandet av detta test så fanns ingen klar hypotes för hur isgreppet skulle påverkas av mindre mönsterdjup. En ökning av isgreppet, likväl som en minskning vid minskat mönsterdjup var båda tänkbara utfall.Fyra olika däckmodeller i en dimension vanlig för släpvagnsdäck (385/55-R22.5) valdes ut för testerna. Varje modell testades dels som nytt, samt för 5, 3 och 1,6 mm mönsterdjup. Vi valde att använda naturligt nedslitna däck vilket innebar att totalt 16 olika däck användes i studien. Svårigheten att lokalisera identiska däckmodeller och dimensioner med specificerade mönsterdjup gjorde att vissa avsteg från önskat däckprofil behövde göras vid urvalet, där däck med den högre profilen 385/65 inkluderades. Detta bedöms dock inte påverka resultaten. Alla däcken var klassade som vinterdäck, och de flesta var också märkta med 3PMSF-symbolen vilket innebär att de passerat ett standardiserat väggreppstest på snö.Både broms- och styrtester genomfördes. Fem olika grepprelaterade egenskaper undersöktes: peakfriction vid bromsning, friktion vid bromsning med låst hjul, cornering stiffness, peak friktion vid styrning, samt friktion vid stor avdriftvinkel.
  • In Sweden the current regulation for minimum tread depth for heavy vehicles in the winter period is different for trailer axles compared to drive or steer axles. While the requirement for the latter axles are 5 mm tread depth, on trailer axles 1,6 mm is required.The purpose of this study has been to investigate whether there is reason to increase the tread depth requirement for heavy vehicle trailer tyres during the winter period in Sweden, and if so, suggest a new tread depth limit. The study was limited to ice conditions, and ice grip for a number of different trailer tyres with different tread depth was measured on smooth ice in VTI’s tyre test facility.Before conducting the test there was no clear hypothesis for how the ice grip would be affected by a lower tread depth. An increase of the grip, as well as a decrease, were both possible outcomes for a diminished tread depth.Four different tire models in a dimension common for heavy vehicle trailer tyres (385/55-R22.5) were chosen for the tests. Every model was tested in a new state, as well as with 5, 3, and 1.6 mm tread depth. It was decided to use naturally worn tyres which meant that in total 16 different tyres were used in the study. The difficult task of finding identical tyre models and dimensions with specified tread depth forced us to also include some tyres with the larger profile (285/65-R22.5). This is however not considered to affect the results of the test. All the tyres were winter tyres, and most of them were also marked with the 3PMSF symbol, which means that they have passed a standardized grip test on snow.Both brake and steer test were conducted. Five different grip related attributes were investigated: peak friction at braking, friction at locked wheel braking, cornering stiffness, cornering peak friction, and cornering friction with large slip angle

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Maskinteknik -- Farkostteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Mechanical Engineering -- Vehicle Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Tyre
Tyre tread
Depth
Tyre road contact
Friction
Braking
Steering (process)
Test
Heavy vehicle
Lorry
911 Road: Components of the vehicle
911 Road: Components of the vehicle

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hjort, Mattias, ...
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Maskinteknik
och Farkostteknik
Delar i serien
Av lärosätet
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy