SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-13708"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-13708" > Frånfartskapacitet ...

Frånfartskapacitet i cirkulationsplatser : effekter av korsande gång- och cykelflöden

Silvano, Ary P., 1975- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafiksäkerhet och trafiksystem, TST
Olstam, Johan, 1979- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
Singh, Amritpal (författare)
Viscando
visa fler...
Bolbat, Mikhail (författare)
Viscando
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2019
Svenska 62 s.
Serie: VTI notat ; 4-2019
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • När det gäller bedömning av framkomlighet i korsningar finns ett behov av metodutveckling för beräkning av oskyddade trafikanters påverkan på fordonstrafiken och vice versa. Detta är speciellt viktigt i cirkulationsplatser eftersom fordonstrafiken som kör ut från en cirkulationsplats ska lämna företräde till korsande gång- och cykeltrafik vilket ibland skapar bakåtblockering av fordon in i cirkulationsplatsen. Den nuvarande kapacitetsberäkningsmetoden i Trafikverkets ”kapacitetsmanual”, TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter – Trafikverkets metodbeskrivning för beräkning av kapacitet och framkomlighetseffekter i vägtrafikanläggningar, som finns implementerade i Capcal beaktar endast korsande gång och cykel (GC) trafikanter vid övergångsställen i tillfarter.Denna rapport redovisar en studie med syfte att identifiera och undersöka metoder som kan beakta kapacitetsnedsättande effekter av korsande GC-trafik i cirkulationsplatser. Detta för att på sikt kunna överbrygga de brister som finns i den nuvarande metoden. Det är viktig att interaktioner mellan bilister och andra trafikanter ingår i den valda metoden. Den eller de metoder som är intressanta att studera vidare är de metoder som kan beakta korsande gång- och cykeltrafik i tillfart och frånfart i cirkulationsplatser. Dessutom måste den valda metoden beakta olika väjningsbeteende för fordon, gång- och cykeltrafik. Gap-acceptans (GAP) metoder har svårigheter när gång- och cykeltrafik beaktas i modellen på grund av varierande efterlevnad av företrädesregler.Den genomförda litteraturstudien resulterade i fyra potentiella angreppssätt för att modellera effekter av korsande gång- och cykeltrafikanter i frånfarter i cirkulationsplatser. Ett av angreppssätten (Wu, 2001) har i olika utsträckning tillämpats för såväl japanska förhållanden (Kang och Nakamura, 2014, Kang et al., 2014) och tyska förhållanden (Wu och Brilon, 2017, Wu och Brilon, 2018). Av dessa två tillämpningarna av Wus teori är tillämpningen av Wu och Brilon (den så kallade konflikttekniken) den mest lovande och lämplig avseende bristerna i den nuvarande metoden i Capcal som identifierades.
  • In the evaluation of capacity and level of service at intersections, there is a need to investigate the impact of pedestrians and cyclists flows on vehicle traffic and vice versa. This is especially important at roundabouts, as vehicles that turn right to exit the roundabout must give way ‘yield’ to crossing pedestrians and bicycles, which sometimes creates queue spillbacks of vehicles into the circulating roadway. The current capacity calculation method in the Swedish Transport Administration "capacity manual" (TRVMB) does not take into account such impact and considers pedestrians and cyclists traffic crossing only at the approaching lanes at roundabouts.This report presents a study with the purpose of identifying and investigating methods that can take into account capacity reduction effects of crossing pedestrians and cyclists flows at roundabouts. This is in order to bridge the shortcomings that exist in the current method. It is important that interactions between drivers and other road users are included in the chosen method. The method(s) that are interesting to study further are the methods that can take into account crossing pedestrians and cyclists traffic in approaching and exiting lanes at roundabouts. In addition, the chosen method must consider different yielding behavior for vehicles, pedestrian and bicycle traffic. Critical time gap based methods have difficulties when pedestrians and cyclists traffic is taken into account in the model because of varying compliance with priority rules.The literature study resulted in four potential methods for modelling the effects of crossing pedestrians and cyclists on exiting lanes at roundabouts. One of the methods (Wu 2001) has been applied for both Japanese conditions (Kang and Nakamura 2014, Kang, Nakamura et al. 2014) and German conditions (Wu and Brilon 2017, Wu and Brilon 2018). Of these two applications of Wu’s theory, the application of Wu and Brilon (the so-called conflict technique) is the most promising and appropriate regarding the shortcomings of the current method in Capcal.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy