SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:ri-38974"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ri-38974" > Calibration of the ...

Calibration of the Swedish studded tyre abrasion wear prediction model with implication for the NORTRIP road dust emission model

Lundberg, Joacim, 1991- (författare)
KTH,Statens väg- och transportforskningsinstitut,Miljö, MILJÖ,Byggnadsmaterial,VTI - Statens Väg- och Transportforskningsinstitut,VTI, Sweden; KTH Royal Instiute of Technology, Sweden
Janhäll, Sara, 1965- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,RISE,Energi och cirkulär ekonomi,Miljö, MILJÖ,RISE - Research Institutes of Sweden
Gustafsson, Mats, 1966- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Miljö, MILJÖ,VTI - Statens Väg- och Transportforskningsinstitut,VTI, Sweden
visa fler...
Erlingsson, Sigurdur, 1960- (författare)
KTH,Statens väg- och transportforskningsinstitut,Väg- och banteknik, VBA,Byggvetenskap,VTI - Statens Väg- och Transportforskningsinstitut / Islands Universitet,VTI, Sweden; KTH Royal Instiute of Technology, Sweden; University of Iceland, Iceland
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2019-05-10
2021
Engelska.
Ingår i: The international journal of pavement engineering. - : Taylor and Francis Ltd.. - 1029-8436 .- 1477-268X. ; 22:4, s. 432-446
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • An experimentally based prediction model of road abrasion wear due to studded tyres is available in Sweden and has been found to work well. However, it has not been validated since 2007, and since then road surfaces and tyre design have developed, and the question has arisen regarding the model’s current validity. The abrasion wear model is used in the NORTRIP emission model (NOn-exhaust Road Traffic Induced Particle emission modelling), and the effect of a recalibrated abrasion wear model on the emission model is shown. In this paper, the abrasion wear model is compared to full-scale field measurements at several recently constructed roads in Sweden to investigate its validity, while also proposing changes to allow for continued use. It is concluded that the model overestimates the wear and an update is suggested. In addition, the impact on NORTRIP emission predictions is briefly investigated. There were also indications that NORTRIP is affected by the abrasion model overestimating the contribution of pavement wear to the particle emissions.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Abrasion wear
Model
Pavement
PM10
Road dust
Studded tyre
Dust
Erosion
Forecasting
Models
Pavements
Tires
Field measurement
Particle emissions
Prediction model
Road dust emissions
Road dusts
Abrasion
33 Road: Surfacing
15 Road: Environment

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy