SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-1877"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-1877" > GPS-styrd saltsprid...

GPS-styrd saltspridning : test på avlyst bana

Möller, Staffan (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2013
Svenska 62 s.
Serie: VTI rapport, 0347-6030 ; 791
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Syftet med projektet är att, på avlyst bana, testa och dokumentera GPS-styrd saltspridning genom att väga utlagda saltmängder och jämföra med avsedda mängder vid olika spridningsmängd, spridningsbredd, symmetri, hastighet och salttyp (befuktat salt och saltlösning). Testet går ut på att studera hur saltspridningen påverkas av förändringar i vägens sektion. Vi tänker oss då förändringar både till höger och vänster om det genomgående eller de två genomgående körfälten. Sådana förändringar ska efterlikna till exempel övergång från två till ett körfält på en 2+1-väg och passage av en refug eller en bussficka. En bana byggdes upp som markerades med silverfärgad tejp. För att kunna mäta de utlagda saltmängderna tejpades först sjok av byggplastfilm, med storleken 1,1x1,6 meter, vid beläggningen. Centrerade över plastfilmen lades sedan ut dukar av gardintyg med storleken 1,0x1,5 meter. Dukarna hölls på plats av kätting. När resultaten jämförs mellan saltspridning med GPS-styrning och utan omställning av saltspridaren för dels två körfält och bussficka, dels avsmalning från två till ett körfält kan följande slutsatser dras: vid saltspridning av två körfält och bussficka med befuktat salt i 30 och 45 km/h förbättrade GPS-styrningen resultatet på höger körfält. På vänster körfält var resultaten ungefär de samma. På bussfickan gav både GPS-styrning och icke GPS-styrning låga saltmängder. Vid saltspridning av två körfält och bussficka med saltlösning i 40 och 65 km/h blev resultaten på höger resp. vänster körfält ungefär desamma med och utan GPS-styrning. På bussfickan försämrade GPSstyrningen resultatet. Vid saltspridning av avsmalning från två körfält till ett med befuktat salt i 30 och 45 km/h försämrade GPS-styrningen resultatet på höger körfält. På vänster körfält gav GPS-styrning högre saltmängder, men inte bättre resultat, än utan GPS. Vid saltspridning av avsmalning från två körfält till ett med saltlösning i 40 och 65 km/h förbättrade GPS-styrningen resultaten både på höger och vänster körfält.
  • The purpose of the project is to test and document GPS controlled salt spreading on a test track by weighing ditributed salt quantities and compare with intended amounts of salt at different spreading amounts, spreading widths, symmetries, speeds and types of salt (pre wetted salt and brine). The test is to study how salt distribution is affected by changes in the road section both to the right and to the left of the through lane or the two through lanes. Such changes should imitate e.g. transition from two lanes to one on a 2 + 1 road or passing a refuge or a bus-bay. A test track was marked with tape. In order to measure the spread salt quantities plastic sheets, with the size 1.1 x 1.6 metre, were taped on the surfacing. Centered over the plastic sheets cloths of curtain fabric, with the size 1.0 x 1.5 metre, were placed. The cloths were held in place by chains. When a comparison is made between the salt distribution with and without GPS control of the salt spreader on two lanes and a bus-bay and on a transition from two lanes to one the following conclusions are drawn. Using pre wetted salt on two lanes and a bus-bay at 30 and 45 km/h the results with GPS control got better on the right lane. On the left lane the results were about the same. Both with and without GPS control small amounts of salt ended up on the bus-bay. Using brine on two lanes and a bus-bay at 40 and 65 km/hour the results on the right and left lane respectively were about the same with and without GPS. On the bus-bay the results with GPS got worse. Using pre wetted salt on a transition from two lanes to one at 30 and 45km/h the results with GPS control got worse on the right lane. On the left lane GPS control resulted in higher amounts of salt, but not better results, compared with without GPS. Using brine on a transition from two lanes to one at 40 and 65 km/hour the results with GPS control got better both on the right and the left lane.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Salt (deicing)
Spreading
Deicing
GPS
Method
Traffic lane
Width
Full scale
Test
Vägsalt
Utläggning
Avisning
GPS
Metoder
Körfält
Bredd
Naturlig skala
Test
Road: Winter maintenance
Road: Winter maintenance

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy