SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-598"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-598" > Utvärdering av nya ...

Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet : effekter på trafiksäkerhet och miljö

Vadeby, Anna (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafiksäkerhet, samhälle och trafikant, TST
Forsman, Åsa (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafiksäkerhet, samhälle och trafikant, TST
Carlsson, Arne (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Miljö och trafikanalys, MTA
visa fler...
Björketun, Urban (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafiksäkerhet, samhälle och trafikant, TST
Yahya, Mohammad Reza (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Trafikanalys och logistik, TAL
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2012
Svenska 38 s.
Serie: VTI notat ; 34-2012
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Inför hastighetsöversynen 2008 antog Trafikverket att höjd eller sänkt hastighetsbegränsning med 10 km/tim skulle ge en ökning respektive minskning av den faktiska hastigheten för personbilar med 4 km/tim. Förändringen för tunga fordon, utan respektive med släp, antogs vara mindre. Baserat på dessa antaganden beräknades en inbesparing av 13,5 dödade och 42 svårt skadade per år på det statliga vägnätet. Vad gäller miljö så beräknades koldioxidutsläppen minska med drygt 32 000 ton per år. Två olika ansatser har använts för att studera hur de förändrade hastighetsgränserna har påverkat antalet dödade och svårt skadade. Dels studerades det faktiska olycksutfallet baserat på olycksstatistik från STRADA, dels beräknades de förväntade effekterna utifrån uppmätta medelhastighetsförändringar med hjälp av den så kallade potensmodellen. Resultaten baserade på olycksstatistik från STRADA visar att totalt har ca 30 liv per år sparats på det åtgärdade vägnätet. Effekten på svårt skadade är 26 per år. Resultaten baserade på potensmodellen visar att beräknat antal dödade har minskat med ca 11 per år och svårt skadade med 37 per år. Totalt sett för dödade och svårt skadade (DSS) är resultaten för de båda ansatserna av samma storleksordning men fördelningen mellan dödade och svårt skadade skiljer sig. Det är främst på tvåfältsväg som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim som de stora effekterna i antalet inbesparade liv återfinns; mer än 70 procent av alla inbesparade liv finns i denna grupp. Vid tolkningen av resultaten är det viktigt att notera att efterperioden fortfarande är kort, speciellt för etapp 2 då den endast är 1,5 år (2,5 år för etapp 1). För att få säkrare resultat rekommenderas en fortsatt uppföljning av antalet dödade och svårt skadade.Då miljöeffekter studerades baserat på de uppmätta hastighetsförändringarna visar resultaten att koldioxidutsläppen beräknas ha minskat med ca 21 000 ton per år. En stor del av minskningen beror på den relativt omfattande sänkningen av hastighetsgränsen från 90 km/tim till 80 km/tim på landsvägar med två körfält. Svaveldioxidutsläppen har totalt minskat med ca 100 kg per år och vad gäller kväveoxider så har dessa totalt minskat med drygt 90 ton per år till följd av hastighetsförändringarna. Att förändringarna är mindre än vad som uppskattades innan hastighetsomläggningen beror på att resultaten från hastighetsmätningarna visar på något mindre ändringar av trafikanternas medelhastigheter än Trafikverkets antaganden.
  • The Swedish Transport Administration estimated prior to the speed limit review that an increased or reduced speed limit of 10 km/h would result in an actual increase or decrease of 4 km/h for passenger vehicles. The change for heavy goods vehicles with or without a trailer, was estimated to be less. Based on the above assumptions it is estimated that 13.5 fatalities and 42 serious injuries could be avoided annually on the national road grid. In respect of environmental impact, it is estimated that carbon dioxide emissions would be reduced by 32,000 tonne per annum. Two different strategies were applied when studying what effect the altered speed limits have had on fatalities and serious injuries. Effects were estimated based on accident statistics from STRADA as well as by estimating expected effects according to assessed mean speed differences before and after introducing new signage. Expected traffic safety effects have been estimated according to the Power model. Results from observed STRADA records reveal that a total of 30 lives per annum have been saved on roads adapted to recently introduced speed limit changes, with a reduction of serious injuries of 26 per annum. Results by the Power model estimates 11 fatalities and 37 serious injuries less per annum. The total result from the STRADA outcome is similar to the outcome estimated by the Power model in respect of the sum of fatalities and serious injuries, although the distribution between fatalities and serious injuries differs. Lives have predominantly been saved on dual carriageways where speed limits were reduced from 90 km/h to 80 km/h with more than 70 per cent of saved lives belonging to this group. It is important to take into account when analysing the above results that the time since the change is limited. In order to gain more reliable results it would be advisable with a continued follow-up of fatalities and serious injuries. Any impact introduced speed limit alterations have had on the environment is based on actual changes in mean speeds showing that the carbon dioxide emission level has decreased by approximately 21,000 tonne per annum. The decrease is primarily due to the extensive speed limit reduction on dual carriageways from 90 km/h to 80km/h. Following the above speed limit reductions, the annual decrease of sulphur emissions is approximately 100 kg per annum and a 90 tonne per annum reduction in nitrogen emissions. The reason for the environmental impact being less than expected prior to changing the speed limits is that the average speed by road users changed slightly less than first estimated by the Swedish Transport Administration.

Ämnesord

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Annan hälsovetenskap (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Other Health Sciences (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Geovetenskap och miljövetenskap -- Miljövetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Earth and Related Environmental Sciences -- Environmental Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Speed limit
Change
Evaluation (assessment)
Average speed
Speeding
Safety
Fatality
Emission
Carbon dioxide
Sulphur
Before and after study
Hastighetsgränser
Förändring
Utvärdering
Medelhastighet
Fortkörning
Säkerhet
Dödlighet
Emissioner
Koldioxid
Svavel
Före efter studier
Road: Traffic control and traffic information
Road: Traffic control and traffic information

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy