SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6516"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6516" > En del beslut gälle...

En del beslut gäller hela livet : en utvärdering av en cykelhjälmskampanj

Kazemi, Ali, 1976- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Linköping
Forward, Sonja, 1956- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Linköping
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2009
Svenska 37 s.
Serie: VTI rapport, 0347-6030 ; 651
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The aim of this study was evaluate the effect of a Swedish educational programme encouraging the use of bicycle helmets. Another to important aim was to use a theoretical model to explain which factors contribute to the prediction of cyclists' intention to use a helmet. A non-representative sample consisting of employees working for the same insurance company located at three different locations in Sweden was selected. Two served as an experiment group and the third as a control or comparison group. Measurements were taken before and after the campaign. The educational campaign was held by the Swedish Falck Ambulans. The session lasted for one hour. The emphasis of the campaign was to focus on accidents and injuries to the brain when not wearing a helmet. The participants were also given an opportunity to sign a bicycle helmet contract on receipt of which they received a helmet free of charge. Data were collected using a web-based self-report survey. The results revealed that the proportion of people who used a helmet when biking to work had increased substantially amongst those having taken part in the session. It also showed that after the campaign the intention to use the helmet was greater amongst the experiment group than amongst the control group. The results showed that the Theory of Planned Behaviour (TPB) was effective in the predicting of the intention to wear a helmet. The strongest predictor was perceived behavioural control followed by subjective norm. The weakest TPB predictor was the attitude. The prediction of helmet wearing intention was significantly improved when anticipated regret and past behaviour were added to the model. The results from the Transtheoretical model showed that participants in the experimental group had on average moved one step closer to a change. In sum, it could be concluded that an educational campaign, which also includes elements of endorsement (i.e. to be given a bicycle helmet when signing a contract to use the same), significantly increases the likelihood of using a bicycle helmet.
  • Syftet med studien är att utvärdera vilken effekt en riktad informationskampanj om cykelhjälmsanvändning i kombination med ett cykelhjälmsavtal fick på deltagarnas inställning till och användning av cykelhjälm. Ytterligare ett viktigt syfte är att tillämpa ett teoretiskt angreppssätt för att förklara vilka faktorer som påverkar avsikten att använda cykelhjälm. Ett icke-representativt urval bestående av anställda inom samma försäkringsbolag beläget på tre olika orter i Sverige valdes. Två fungerade som försöksgrupp och den tredje som en kontroll- eller jämförelsegrupp. Mätningar gjordes före och efter kampanjen. Utbildningskampanjen hölls av anställda vid Falck Ambulans och varade i en timme. Tyngd-punkten i kampanjen var att fokusera på olyckor och skador på hjärnan när man inte bär hjälm. Deltagarna fick också möjlighet att underteckna ett cykelhjälmskontrakt, vilket innebär att de fick en gratis hjälm om de lovade att använda den. Data samlades in med hjälp av en webbaserad enkät. Resultaten visade att andelen personer som använt hjälm vid cykling till arbetet hade ökat betydligt bland dem som deltagit i utbildningen. Undersökningen visade också att efter kampanjen var avsikten att använda hjälm större bland personer i försöksgruppen jämfört med kontrollgruppen. Då Teorin om Planerat Beteende (TPB) användes visade resultaten att den på ett övertygande sätt kunde förutsäga avsikten att bära hjälm. Den starkaste prediktorn var upplevd känsla av kontroll följt av subjektiv norm. Den svagaste TPB-prediktorn var attityd. Förklaringen av avsikten att använda hjälm förbättrades även då förväntad ånger och tidigare beteende lades till modellen. Resultaten från den Transteoretiska modellen visade att deltagarna i försöksgruppen i genomsnitt hade flyttat ett steg närmare förändring. Sammanfattningsvis kan det konstateras att en informationskampanj, som också omfattar inslag av förstärkning (dvs. att få en cykelhjälm efter att ha skrivit under ett avtal om att använda denna hjälm), på ett signifikant sätt ökar sannolikheten att använda cykelhjälm till arbetet. 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi -- Tillämpad psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology -- Applied Psychology (hsv//eng)

Nyckelord

Crash helmet
Cyclist
Use
Campaign
Education
Contract
Prediction
Attitude
Behaviour
Before and after study
Questionnaire
Evaluation
841 Road: Road user behaviour
841 Road: Road user behaviour

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy