SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6769"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-6769" > Nya regler för en e...

Nya regler för en effektivare vinterväghållning : En förstudie

Arvidsson, Anna K., 1971- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut,Drift och underhåll, DOU
Gustavsson, Torbjörn (författare)
Göteborgs universitet / Klimator
Bogren, Jörgen (författare)
Göteborgs universitet / Klimator
 (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2013
Svenska 64 s.
Serie: VTI notat ; 38-2013
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Idag kostar vinterväghållningen årligen cirka 2 miljarder, men det saknas bra uppföljningsverktyg för att se hur dessa pengar fördelas. Detta notat summerar hur inrapportering, regelverk för vintervägsåtgärder och ersättningsmodeller fungerar idag samt diskuterar vilken nyutvecklad teknik som skulle kunna användas framöver för att optimera vinterväghållningen. Det svenska VägVäderinformationsSystemet (VViS) introducerades som hjälpmedel för vinterväghållning under slutet av 1970-talet och har under 80- och 90-talet byggts ut och idag finns det cirka 800 stationer på de statliga svenska vägarna. De mäter bland annat temperaturen i luften och vägytan, vindriktning och vindhastighet, de detekterar nederbördstyp och mängd och på många av stationerna finns det även kameror för bedömning av väglag. Information från VViS används idag, tillsammans med väderprognoser, som det huvudsakliga beslutsunderlaget för att bestämma behovet av vinterväghållningsåtgärder. Syftet med denna förstudie har varit att ta fram ett underlag till ett nytt regelverk för när åtgärder behöver utföras för att få en bra vägstandard på vintern och hur ersättningen ska kunna regleras i förhållande till detta, för att få en effektivare vinterväghållning. Den tekniska utvecklingen har gått framåt de senaste åren inom en rad olika områden, till exempel bilindustrin och när det gäller beröringsfria sensorer för mätning av bland annat friktion och vägytetemperatur. De nya teknikerna kan kopplas samman och tillsammans med VViS skulle det kunna ge en mer tydlig bild av när och var åtgärder behövs för att få den mest effektiva vinterväghållningen. Detta skulle även kunna användas för att utforma ett beslutsstödsystem för att underlätta entreprenörernas arbete.
  • Current winter maintenance costs are approximately 2 billion SEK per annum, but good monitoring tools to ensure that this money is distributed and used effectively are lacking. The purpose of this study was to develop a basis for new regulations for when action is required to maintain good winter road standards and how payment to the entrepreneurs should be regulated to provide a more efficient winter road maintenance. The Swedish Road Weather Information System (RWIS) was introduced as an aid for winter road maintenance in the late 1970s. The service expanded during the next two decades and today comprises of around 800 stations situated around the Swedish state road network. Measurements include air and road surface temperature, wind direction and speed, and precipitation type and amount. Many of the stations are also equipped with cameras that can be used to assess road surface conditions. Together with weather forecasts, information from RWIS stations is used as the main basis for decision making regarding the need for winter road maintenance. The first step in system improvement is to fully understand how the current system operates. This report summarises the broad outlines of how reporting, regulatory frameworks, and reimbursement models work for winter road maintenance. There are a number of relatively new techniques that could be used to optimise winter road maintenance. These new techniques could help produce a more efficient winter road maintenance programme that reduces the cost to society. The technological developments have moved forward in recent years in a number of areas such as the motor vehicle industry and also in non-contact sensors for measuring friction and road surface temperature. This technology can be used in conjunction with RWIS to give a clear indication of when and where maintenance action is required. This could also provide an opportunity to design a decision support system that could assist road maintenance contractors.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Infrastrukturteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Infrastructure Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Winter maintenance
Decision process
Improvement
Weather
Slipperiness
Data acquisition
Method
Payment
Contractor
Road: Winter maintenance
Road: Winter maintenance

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy