SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-7822"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:vti-7822" > Syns jag bättre med...

Syns jag bättre med en gul plexiglasskiva framför strålkastaren? en studie om motorcyklisters synbarhet i trafiken

Patten, Christopher, 1968- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut, Samspel människa, fordon, transportsystem, MFT
Wallén Warner, Henriette, 1972- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut, Mobilitet, aktörer och planering, MAP
Bagdadi, Omar, 1974- (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut, Samspel människa, fordon, transportsystem, MFT
Statens väg- och transportforskningsinstitut Trafik och trafikant,TRAF. Samspel människa, fordon, transportsystem, MFT. (creator_code:org_t)
Statens väg- och transportforskningsinstitut Samhälle, miljö och transporter, SAMT. Mobilitet, aktörer och planering, MAP. (creator_code:org_t)
Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2015
Svenska 63 s.
Serie: VTI rapport, 0347-6030 ; 853
Läs hela texten (fulltext)
  • Rapport (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Ungefär hälften av de motorcyklister som dödas eller skadas allvarligt gör det i interaktion med andra motorfordon; exempelvis i korsnings-, mötes- eller upphinnandeolyckor. En bidragande orsak till detta kan vara andra trafikanters svårighet att över huvud taget upptäcka motorcyklister och därefter korrekt bedöma deras position och hastighet. Målet med projektet var därför att undersöka om det är möjligt att öka motorcyklisters iögonfallandehet i trafiken genom att använda en särskild gul plexiglasskiva (s.k. gult glas) framför motorcykelns halvljus. Projektet bestod av fyra studier: 1) en fältstudie, 2) en laboratoriestudie, 3) en intervjustudie och 4) en enkätstudie. Resultaten från fält- och laboratoriestudien tyder på att maximal iögonfallandehet åstadkoms då gult och vitt ljus kombineras (allra bäst synbarhet uppnåddes då en gul kåpa kombinerades med vitt halvljus på samma motorcykel). Resultaten från både intervju- och enkätstudien visar att motorcyklisterna som kör med gult glas upplever att deras egen synbarhet ökat genom att de upptäcks tidigare av både andra motorcyklister och av bilister samtidigt som de upptäcks lättare i en rad olika trafikmiljöer och ljusförhållanden vilket även har bidragit till att deras känsla av trygghet ökat. Syns motorcyklister bättre med gult glas? Resultaten i rapporten tyder på att svaret är ja, i vissa situationer. Resultaten tyder på att motorcyklister med gult glas framträder bättre i mängden av vita ljuskällor i trafiken. Man måste dock beakta att studierna i denna rapport inte undersökt alla olika trafiksituationer, väderlekssituationer och ljusförhållanden vilket innebär att resultaten inte kan generaliseras till alla situationer.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Maskinteknik -- Farkostteknik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Mechanical Engineering -- Vehicle Engineering (hsv//eng)

Nyckelord

Motorcycle
Visibility
Headlamp
Plexiglass
Yellow
Daytime running light
Test
Driver
Detection
Perception
In situ
Laboratory (not an organization)
Interview
Questionnaire
841 Road: Road user behaviour
841 Road: Road user behaviour
912 Road: Vehicle lighting
912 Road: Vehicle lighting

Publikations- och innehållstyp

rap (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy