SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:dalea.du.se:3045"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:dalea.du.se:3045" > Literacy and power :

Literacy and power : the cases of Tanzania and Rwanda

Wedin, Åsa (författare)
Högskolan Dalarna,Svenska
 (creator_code:org_t)
Elsevier BV, 2008
2008
Engelska.
Ingår i: International Journal of Educational Development. - : Elsevier BV. - 0738-0593 .- 1873-4871. ; 28:6, s. 754-763
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • In this paper it is claimed that the relation between literacy and power is complex. What people do with literacy has effects on power relations but literacy is not democratic per se. Drawing from two cases from Tanzania and Rwanda it is argued that plans for adult education and literacy education should consider the perspectives of target groups. The use of the notion of literacy practices enables the study of situated literacies and of the ways people relate to literacy. This gives planners tools to take the views of ordinary members of the public into account which is a prerequisite for literacy plans that claim to have democratic effects.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

literacy
literacy practices
power
Tanzania
Rwanda

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Wedin, Åsa
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
International Jo ...
Av lärosätet
Högskolan Dalarna

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy