SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:dalea.du.se:6103"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:dalea.du.se:6103" > Uppföljning av ”Ny ...

Uppföljning av ”Ny kunskap ger Nya affärer” 2007

Hedlund, Ann (författare)
Högskolan Dalarna,Arbetsvetenskap
Pontén, Bengt (författare)
Högskolan Dalarna,Arbetsvetenskap
 (creator_code:org_t)
Falun : Högskolan Dalarna, 2011
Svenska.
Serie: Arbetsrapport / Högskolan Dalarna, 1653-9362 ; 5
  • Rapport (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Tema Arbetsliv vid Högskolan Dalarna har tillsammans med företag och arbetsplatser utvecklat konkreta metoder och processer för attraktivare arbeten. Vår vilja är att dessa metoder sprids till många små och medelstora företag. Att stödja och utbilda ”stödjande tjänsteföretag”, såsom företagshälsovård, organisationskonsulter, m.fl., så att de kan kommersialisera de utvecklade metoderna ses som en bra strategi. ”Stödjande tjänsteföretag” i Dalarna bjöds in till 3-timmars informationsseminarier och halvdagarskurser för sex olika metoder. Totalt deltog 37 personer i planeringen och/eller i aktiviteterna. En uppföljning gjordes efter ett och ett halvt år genom intervjuer med 25 av dessa avseende det praktiska utförandet av aktiviteterna, metodernas design, den praktiska användningen av metoderna, kommersiell användning av metoderna och framtida samverkan. Följande slutsatser kan dras från uppföljningen av genomförda aktiviteter: • Informationsseminarierna och kursdagarna genomfördes på ett bra sätt. • Kursdagarna hade resulterat i ”nya affärer” för 9 av de 20 intervjuade kursdeltagarna och flera av dem sökte aktivt kunder. Metodernas ansats, möjligheten att engagera och motivera de anställda och de konkreta resultaten uppskattades av kunderna. • Ett mer långsiktigt stöd till de som ska genomföra metoderna kommersiellt kan behövas. • Strukturen och innehållet i metoderna fungerade bra i kommersiell användning. De kunde enkelt kombineras med andra metoder. • Metoderna upplevdes som imponerande, konkreta och användbara, men de behöver utvecklas så att det skapade engagemanget kan behållas på en hög nivå. De behöver också utvärderas i ekonomiska termer och mätbara förbättringar. • Alla intervjuade ville lära sig fler metoder och näringslivsrepresentanterna bistår gärna med kontakter och träffar. Flera av de ”stödjande tjänsteföretagen” och alla näringslivsrepresentanterna ville fortsätta med ytterligare samverkan med Tema Arbetsliv, Högskolan Dalarna.

Nyckelord

Attraktivt Arbete
små företag
intermediärer
stödjande tjänsteföretag
metoder
Attraktiv Konkurrenskraft

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hedlund, Ann
Pontén, Bengt
Delar i serien
Arbetsrapport / ...
Av lärosätet
Högskolan Dalarna

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy