SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/102049"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/102049" > Lärandets grogrund....

Lärandets grogrund. Perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan

Pramling Samuelsson, Ingrid, 1946 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Barn- och ungdomsvetenskap,Department of Education, Childhood Studies Unit
Sheridan, Sonja, 1952 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Barn- och ungdomsvetenskap,Department of Education, Childhood Studies Unit
 (creator_code:org_t)
Lund : Studentlitteratur, 2006
Svenska.
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Förskolans läroplan Lpfö -98 är ett historiskt dokument. I och med dess införande råder inte längre någon tvekan om vad barn ska ha möjlighet att lära i förskolan och på vilka värderingar det pedagogiska arbetet ska vila. Läroplanen ger dock ingen vägledning för hur arbetet ska genomföras i praktiken. Detta lämnas till den enskilde pedagogens bedömning i mötet med varje barn. Denna bok har skrivits på uppdrag av Skolverket som ett komplement till läroplanen i syfte att omsätta dess mål i praktisk handling. Boken fokuserar på barns lärande, pedagogens förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet i förskolan. Barn föds med lust och förmåga att erfara och lära i ett kontinuerligt samspel med omgivningen. De första åren i ett barns liv består av ett ständigt utforskande av omvärlden, vilken det erövrar genom att lära sig kunskaper av olika slag. Boken lyfter fram det faktum att barn är kompetenta, och skildrar hur förskolan kan stödja, stimulera och utmana barns livslånga lärande i riktning mot de mål läroplanen anger. Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare samt lednings- och utbildningsansvariga inom förskolan.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

förskolans läroplan
barns tidiga lärande

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
bok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy