SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/102056"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/102056" > Att förstå barns ta...

Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer

Doverborg, Elisabet, 1947- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik, Gothenburg University, Department of Education
Pramling Samuelsson, Ingrid, 1946- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Barn- och ungdomsvetenskap, Gothenburg University, Department of Education, Childhood Studies Unit
Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Institutionen för pedagogik och didaktik. 
Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Barn- och ungdomsvetenskap. 
Stockholm : Liber, 2000
Svenska.
  • Bok (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Detta är en bok som i första hand vänder sig till förskolepersonal, lågstadielärare och fritidspedagoger. Författarna frågar sig hur många av dessa som egentligen vet vad barnen uppfattar av verksamheten. De har nämligen i sin forskning konstaterat att barn ofta uppfattar något helt annat än vad läraren avsett. Vi måste lära oss ett sätt att ta reda på hur barn tänker utifrån den erfarenhet de har. Det är viktigt att vi tar de riktlinjer för förskola och lågstadium som finns på allvar och försöker anpassa barns inlärning till deras tankeutveckling. ATT FÖRSTÅ BARNS TANKAR beskriver en metod att få barn att berätta om hur de tänker. Det sker genom att läraren i samtalsform intervjuar barnen. Den kunskap läraren får ur barnens svar kan hon eller han utnyttja i planering och utvärdering, i samverkan förskola-skola och i samtal med föräldrar. Att intervjua barn kan dessutom utveckla både lärarens och barnens kompetens. Författarna hävdar att barnobservationer, prov och test ibland varken är lämpliga eller tillräckliga. ATT FÖRSTÅ BARNS TANKAR är den första metodbok som skrivits om att intervjua barn.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

barn
barnintervjuer
förskola
barns tidiga lärande
metodik

Publikations- och innehållstyp

bok (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy