SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/143490"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/143490" > Nödvändigheten och ...

Nödvändigheten och behovet av att se och närma oss den andre i forskning och praktisk yrkesutövning

Karlsson, Yvonne, 1959- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Gothenburg University, Department of Education and Special Education
Berndtsson, Inger, 1957- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Gothenburg University, Department of Education and Special Education
Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. 
2011
Svenska.
Ingår i: Abstraktbok för At-forum, Göteborg 6–8 april 2011. - 91-86210-90-4 ; 2011
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Bakgrund: Som arbetsterapeuter inom pedagogisk forskning har vi särskilt ägnat oss åt att försöka närma oss och förstå situationen för barn och vuxna med funktionsnedsättning - deras möjligheter till delaktighet i skola, utbildning och samhälle. Frågor om hur man ser på barn och vuxna i behov av särskilt stöd är här centrala. En annan utgångspunkt är att vi funnit att de metoder vi använt för att i forskning närma oss en förståelse av barn och vuxna med funktionsnedsättning också verkar vara tillämpliga inom praktisk verksamhet. Syfte med miniseminariet: Syftet är att argumentera för och diskutera hur man inom forskning kan studera barn och vuxna i behov av särskilt stöd utifrån deras eget perspektiv och meningsskapande. Dessutom vill vi diskutera om och hur det är möjligt att dra nytta av dessa synsätt och tillvägagångssätt inom en vardaglig praktik. Upplägg av miniseminariet: Inledningsvis kommer vi att belysa hur vi inom forskning har arbetat för att närma oss den andre, barn eller vuxen, för att härigenom få den aktuella situationen belyst utifrån den andres perspektiv. Exempel kommer att ges från två forskningsstudier. Den ena studien belyser hur nyare barndoms- sociologiska synsätt och etnometodologi har använts för att analysera barns deltagande och konkreta möjligheter till agentskap i vardaglig verksamhet. Den andra studien belyser hur be-rättelser, delvis i form av livsberättelser har gett mening och förståelse för den förändrade livssituation som personer som får en synnedsättning hamnar i. Båda menar vi att våra studier och det inkluderande synsätt och arbetssätt vi använt oss av kan bidra till att vitalisera behandlingsarbete och synen på patienten. Sökord: forskningsmetoder, praktik, inkludering

Ämnesord

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskaper -- Hälso- och sjukvårdsorganisation, hälsopolitik och hälsoekonomi (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Health Care Service and Management, Health Policy and Services and Health Economy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Communication Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)

Nyckelord

forskningsmetoder
praktik
inkludering

Publikations- och innehållstyp

kon (ämneskategori)
ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy