Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/158042" >
Lära för att leda -...
Lära för att leda - genererat ledarskap.
-
- Rönnerman, Karin, 1952 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och specialpedagogik,Department of Education and Special Education
-
(creator_code:org_t)
- 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Paper presenterat på Noralf-konferens, Universitetet i Tromsø, 15-16 maj, 2012.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Detta paper bygger på ett samarbete mellan två forskare en från Australien och en från Sverige. Vi presenterar resultat från en uppföljande studie med lärare som deltagit i en kurs i aktionsforskning som pågått över en längre tid. Vi som forskare har både genomfört kurserna med förskollärare i Sverige (Q-kursen) och med lärare i Australien. Vi har också kontaktat lärare i efterhand för intervjuer om hur de använder kunskaperna idag och hur de utvecklat sin praktik. Av intervjuerna framgår hur en viss praktik – här professionellt lärande – kan forma en annan praktik – här ledarskap genom handledning – när den ena skapar villkor som främjar utvecklingen av den andra. I kapitlet visar vi på sambandet mellan professionellt lärande och ledarskapspraktiker. Resultaten tillför en ny specifik dimension till hur professionellt lärande påverkar praktiken och vad det kan åstadkomma, nämligen framväxten av ledarskapsförmågor.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- professonellt lärande
- ledarskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)