SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/167340"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/167340" > Upp till IT - Digit...

Upp till IT - Digitala utmaningar i lärarutbildning

Lantz-Andersson, Annika, 1961 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Linnécentret for forskning om lärande (LinCS),Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction, and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS),Department of Education, Communication and Learning
Nilsen, Mona, 1976 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Linnécentret for forskning om lärande (LinCS),Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction, and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS),Department of Education, Communication and Learning
Peterson, Louise, 1965 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för tillämpad informationsteknologi (GU),Linnécentret for forskning om lärande (LinCS),Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Applied Information Technology (GU),The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction, and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS),Department of Education, Communication and Learning
 (creator_code:org_t)
2012
2012
Svenska.
Ingår i: 2012. ; NU 2012 - Gränslöst Lärande
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Idag används digitala teknologier i de flesta verksamheter i samhället, men genomsyrar ännu inte utbildning i någon betydande utsträckning. Som tidigare forskning visat har de många försök att använda digitala teknologier i utbildningssammanhang under de senaste decennierna varken förändrat eller förbättrat undervisning och lärande på det sätt som förutsagts. En utgångspunkt för vår planerade studie är att om en förändring av utbildning och lärandeaktiviteter ska komma till stånd bör studenters användande av IT komma i fokus. I detta sammanhang utgör den nya lärarutbildningen såsom den iscensätts från och med hösten 2011 ett intressant fall. I propositionen om den nya lärarutbildningen (2009/10:89) skrivs informations- och kommunikationsteknik som utbildningsresurs fram som ett av fyra perspektiv som ”genomgående ska prägla och genomsyra all lärarutbildning”. Detta innebär mer specifikt en förändring där IT ska representeras på nya sätt och utgöra bärande element i lärarutbildningen. Forskning har dock visat att IT inte används på ett genomtänkt sätt i lärarutbildningen (t.ex. Enochsson & Rizza, 2009, Ung Kommunikation, 2011). Vidare visar dessa studier att studenter ser IT som viktigt för deras framtida yrke och därigenom en kompetens som de förväntar att de ska få utveckla i lärarutbildningen. Av den anledningen blir det viktigt att inte enbart fokusera praktiskt handhavande utan att också ge studenterna möjligheter att utveckla teoretiskt förankrad förståelse och förhållningssätt i relation till IT. Vår planerade studie fokuserar hur IT blir en del av, används och diskuteras i aktiviteter inom lärarutbildningen. Syftet är att identifiera vad studenter anger som exempel där IT används så att det praktiska, teoretiska och pedagogiska samspelar. Syftet med runda-bords-samtalet är att diskutera möjligheter och dilemman med att implementera IT som en integrerad och pedagogisk del av utbildning i allmänhet och lärarutbildning i synnerhet. Runda-bords-samtalet vänder sig till praktiker och forskare som har ett intresse för frågor som rör IT i högre utbildning, hur man kan studera detta och hur resultat kan återföras till praktiken. Fördelen med att studera en utbildning i sitt initiala skede är att kunskaper och insikter kan tillvaratas och komma utbildningen till godo medan den ännu är aktuell. Målet med denna forskningsdesign är inte att utvärdera utan att bidra till att stärka IT som ett eget kunskapsfält inom utbildning. Runda-bords-samtalet organiseras genom en kort introduktion av vår planerade studie som presenterats ovan. Genom att ta utgångspunkt i några dilemman förs en öppen diskussion som kan bidra till erfarenhetsutbyte. I runda-bords-samtalet presenteras en planerad studie av studenters erfarenheter av IT i lärarutbildningen för en öppen diskussion och erfarenhetsutbyte. Syftet är att diskutera möjligheter och dilemman med att implementera IT som en integrerad och pedagogisk del av utbildning i allmänhet och lärarutbildning i synnerhet.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lantz-Andersson, ...
Nilsen, Mona, 19 ...
Peterson, Louise ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy