SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/191886"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/191886" > Datorer får barn at...

Datorer får barn att läsa mindre - om läsning och läsvanor bland barn och unga

Rosén, Monica, 1962 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och specialpedagogik,Department of Education and Special Education
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Svensklärarföreningen, 2013
2013
Svenska.
Ingår i: Läsning! Svensklärarföreningens årsskrift 2013. - Stockholm : Svensklärarföreningen. - 9789127435520
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Enligt resultat från internationella läsundersökningar har läsförståelsen bland elever i 9–10-årsålderna alltsedan mitten av 1990-talet sakta men säkert sjunkit. Kan man lita på dessa beskrivningar och hur ska man förstå resultaten? Spelar de någon roll? Denna artikel kommer att beskriva och diskutera dessa förändringar över tid i förhållande till andra förändringar inom och utanför skolan. Den kommer också att beskriva och diskutera forskning kring tänkbara förklaringar. Skolan har under denna period genomgått stora förändringar, både vad avser organisation och läroplaner, och en fråga är i vilken utsträckning nedgångarna kan ha med dessa förändringar att göra. Stora förändringar har även skett utanför skolan, inte minst med avseende på framväxten av digitala kommunikationsformer och de vanor som vuxit fram med dessa. Över OECD-länder kan man se ett tydligt samband mellan ökat datoranvändande på fritiden och sjunkande resultat i läsning. En följd av de nya datorvanorna det är mindre tid för läsning, och det finns tydliga tecken på att både barns och vuxnas läsvanor har förändrats. Det informations- och kunskapsintensiva samhälle som vi nu lever i ställer stora krav på god läsförmåga. Läsförståelse är den viktigaste nyckeln till kunskap och information, det är grunden för lärande i alla ämnen. God läsförmåga är ett ovärderligt verktyg med många fler användningsområden än lärande i skolan, t.ex. läsning för avkoppling och rekreation och för personlig utveckling. Läsning också en viktig social markör. Att läsning är viktig är sedan länge känt, men i ljuset av de nedgångar som i dessa tider också har rapporterats i andra skolämnen har insikten blivit mer påtaglig. I artikeln redogörs för forskning kring nedgångens orsaker och avslutas med en diskussion om ett ökat behov av god läsundervisning i alla årskurser.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Läsförståelse
läsvanor
datorvanor
påverkansfaktorer
läsundervisning

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Rosén, Monica, 1 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Läsning! Svenskl ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy