SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/199397"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/199397" > Creating innovative...

Creating innovative opportunities through research collaboration: An evolutionary framework and empirical illustration in engineering

McKelvey, Maureen, 1965- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för ekonomi och samhälle, Institutionen för ekonomi och samhälle, Innovation and Entrepreneurship (IIE), Gothenburg University, Department of Economy and Society, Department of Economy and Society, Innovation and Entrepreneurship (IIE)
Zaring, Olof, 1962- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för ekonomi och samhälle, Institutionen för ekonomi och samhälle, Innovation and Entrepreneurship (IIE), Gothenburg University, Department of Economy and Society, Department of Economy and Society, Innovation and Entrepreneurship (IIE)
Ljungberg, Daniel, 1980- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för ekonomi och samhälle, Institutionen för ekonomi och samhälle, Innovation and Entrepreneurship (IIE), Gothenburg University, Department of Economy and Society, Department of Economy and Society, Innovation and Entrepreneurship (IIE)
visa fler...
McKelvey, Tomas, 1966- (författare)
Göteborgs universitet, University of Gothenburg
visa färre...
Göteborgs universitet Handelshögskolan. Institutionen för ekonomi och samhälle. 
Göteborgs universitet Handelshögskolan. Institutionen för ekonomi och samhälle, Innovation and Entrepreneurship (IIE). 
2015
Engelska.
Ingår i: Technovation. - 0166-4972. ; 39-40, s. 26-36
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This paper analyses the creation of innovative opportunities through research collaborations. It contributes by (i) providing an evolutionary conceptual framework for the formation and exploitation of innovative opportunities through research collaboration; and by (ii) providing an empirical illustration of this framework by applying it to a case study of firms׳ research collaboration taking place in university–industry research centers in engineering. The evolutionary framework developed specifically focuses on the generation of novelty and variety and on selection pressures as key for the creation of opportunities. It also emphasizes the differences between small and large firms when it comes to role of research collaboration for opportunity creation. Empirically, we illustrate that firms in general focus more on the generation of variety in the form of (fundamental) knowledge, than on research collaboration leading directly to the formation and exploitation of opportunities. For large firms, the focus is rather to transfer this created variety back to the firm, to use for inputs into the in-house creation of opportunities. In contrast, small firms focus instead on using research collaboration to generate and develop knowledge about customer needs in order to create market opportunities, especially through networking with large firms participating in the collaboration.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Nationalekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Economics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)

Nyckelord

Innovative opportunity creation; Research collaboration; Evolutionary economics; Firm size; Case study
Innovative opportunity creation
Case study
Research collaboration
Evolutionary economics
Firm size

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy