Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/200016" >
När bilddiaktik bli...
När bilddiaktik blir didaktiska verktyg i svenskämnet
-
- Häggström, Margaretha, 1962 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: NÄD2014, Nationell ämnesdidaktisk konferens 2014, 9-11/4, Göteborg.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- När Bilddidaktik blir didaktiska verktyg i svenskämnet I ett svenskämne på lärarutbildningen, som ska möta centralt innehåll i Lgr11, är det väsentligt att lärarstudenterna själva får prova olika uttrycksformer. I vår utbildning vid Göteborgs universitet utgår vi från ett multimodalt perspektiv i svenskämnet, för lärarstudenter F-3. Min roll har varit att introducera bilddidaktiska verktyg och den kommunikativa aspektens betydelse för svenskämnet. I mitt paper presenterar jag ett par av dessa verktyg. Syftet är att synliggöra, i dubbel bemärkelse, det lärande som sker med hjälp av följande bilddidaktiska verktyg: •Fotoelicitering •Iscensättning/performance •Gemensamma målningar som berättar. Vägledande frågor för texten såväl som i undervisningen har varit: •Varför arbeta såhär? •Hur utveckla och anpassa arbetsformen i år F-3? •Vad kommuniceras? Enligt Lgr11 ska elever uppmuntras att uttrycka sig genom estetiska former. Om elever ska uppleva estetiskt arbete som meningsfullt och förstå sammanhanget arbetet ingår i, är det avgörande att läraren har egen erfarenhet och förståelse av estetikens betydelse för olika kommunikativshändelser. I lärarutbildningen F-3 läser studenterna inget estetiskt ämne, varför det är angeläget att estetisk/didaktiska verktyg används i så många kurser under utbildningen som möjligt. I min studie av en lärarstudents arbete med bilddidaktik i svenska såg jag att elevers delaktighet ökade, vilket talar för en ökad chans att uppleva meningsfullhet, en förutsättning för den lärande processen (Häggström, 2011). Av eleverna upplevdes arbetet som inkluderande i det att alla kunde delta på sina egna villkor. Eftersom arbetet också låg närmre elevernas visuella kultur minskades avståndet mellan skolans och elevens kultur.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Bilddidaktik
- Multimodalt perspektiv
- Estetiska uttrycksformer
- Fotoelicitering
- Iscensättning
- Djuplärande
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)