Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/209180" >
Formativ bedömning ...
Formativ bedömning i gymnasiets naturkunskap
-
Berg, Ulrika (författare)
-
- Nyberg, Eva, 1958 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: Nationell ämnesdidaktisk konferens NÄD2014, Göteborg 9-11 april, 2014.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Kurser med naturvetenskapligt innehåll anses ofta som svåra och elever tenderar att snart glömma naturvetenskapen de lärde sig. Syftet med detta arbete var att studera om och i så fall på vilket sätt formativ bedömning i ett undervisningsmoment i ämnet naturkunskap på gymnasiets samhällsvetenskapsprogram, ökade elevernas förståelse i naturvetenskap. Undervisningssekvensen fokuserade på fotosyntesens och cellandningens betydelse för kolatomens kretslopp och energins flöde i ekosystemet. Kunskaper om dessa processer behövs för att förstå människans livsvillkor och är därför viktiga att ha för att t.ex. kunna ta ställning i frågor som rör hållbar utveckling. De olika formativa tekniker som användes var diagnostiska tester och uppgifter, s.k. "clicker-frågor" vid upprepade tillfällen, diskussioner i små och stora grupper, individuell feedback på laborationsrapporter, s.k. "quiz" med feedback och kamrat- och självbedömning om en text. Elevernas kunskaper mättes genom att jämföra deras svar på frågor före och efter undervisningen. Resultatet jämfördes med svar från tidigare klasser (279 elever). Det visade sig att försökseleverna uppvisade tecken på en signifikant bättre förståelse än de föregående eleverna, som undervisats av samma lärare. En slutsats av studien är att den utökade formativa bedömningen spelat roll och att synliggöra elevernas förståelse i flera moment, som t.ex. att låta eleverna samtala om samband i naturen som kräver att för ämnet viktiga begrepp används, hade betydelse för elevernas ökade lärande. En annan slutsats är att lära naturvetenskap för förståelse kräver tid, ansträngning och en lärare som hjälper till.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)