Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/209463" >
Bedömningsstöd i bi...
Bedömningsstöd i bild årskurs 4-6. Elevexempel och teoretiska perspektiv
-
- Karlsson Häikiö, Tarja, 1962 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan för design och konsthantverk,School of Design and Crafts
-
- Wu, Camilla (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan för design och konsthantverk,School of Design and Crafts
-
(creator_code:org_t)
- 2015
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Bedömningsstödet i bild för årskurs 4 - 6 i grundskolan är framtaget av bildlärarutbildningen vid Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Bildlärarinriktningen Bild och visuell kultur har på uppdrag från Skolverket tagit fram ett stödmaterial med syfte att stödja grundskolans bildlärare i deras arbete med bedömning och betygssättning i bild. Till bedömningsstödet hör också ett filmmaterial och en handledning med exempel på bedömningar i bild. Framtagandet har skett i samverkan med yrkesverksamma lärare och skolor i Sverige. Bedömning skall utgå från kursplanen och kunskapskraven, men man behöver samtidigt vara medveten om de teoretiska utgångspunkter som finns som en grund för det praktiska arbetet i skolan. I bedömningsstödet finns en genomgång av olika teoretiska ingångar och uppfattningar av ämnet bild för att lärare skall kunna fördjupa sin förståelse för de olika aspekterna av bildämnet som finns i kursplanen. Här finns också olika elevexempel med bedömningsexempel som skall underlätta för läraren att bedöma och betygssätta bildämnet utifrån ett progressionsperspektiv i årskurserna 4 – 6 i grundskolans bildämne.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- bild. bedömning
- grundskola
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)