Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/211608" >
Metoder och verktyg...
Metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag i informationskompetens
-
- Pettersson, Karin, 1972 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Göteborgs universitetsbibliotek, Humanistiska biblioteken,Gothenburg University Library, Humanities Libraries
-
- Pernler, Tobias, 1978 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Göteborgs universitetsbibliotek, Biomedicinska biblioteken,Gothenburg University Library, Biomedical Libraries
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: Profession Forskning Mötesplats Borås, 23-24 oktober 2014.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Undervisning som syftar till att elever och studenter ska utveckla informationskompetens utgör en viktig del av många biblioteks verksamhet. Flera förändringar i det svenska utbildningslandskapet har under senare år gett bibliotekens pedagogiska verksamhet en tydlig inramning. Bland annat aktualiserade Bolognaprocessen studenternas så kallade generiska kompetenser, bl.a. sådana egenskaper som ofta innefattas i begreppet informationskompetens. Universitetskanslerämbetets, tidigare Högskoleverket, kvalitetsutvärderingssystem med sitt fokus på studenternas examensarbete som kräver stor självständighet rörande informationshantering (Högskoleverket, 2010), liksom Gymnasiereformen, Gy 2011, som har inneburit att informationskompetens har tillkommit i kunskapskraven för vissa ämnen (Skolverket 2011), är andra exempel.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Biblioteks- och informationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Information Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- informationskompetens
- utvärdering
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)