SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/215210"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/215210" > Managing the newsro...

Managing the newsroom: perceptions of influence and control among Swedish newspaper professionals

Wiik, Jenny, 1975 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Andersson, Ulrika, 1977 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
 (creator_code:org_t)
2016
2016
Engelska.
Ingår i: Journal of Applied Journalism and Media Studies. - 2001-0818. ; 5:3, s. 463-482
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Journalistic work and organizations are currently undergoing rapid change. One of the most striking features of this transformation seems to be an increasing influence of managerial discourse in the newsroom. Editorial leadership is proving to be more professionalized, standardized and accentuated than before, which could affect journalistic autonomy and status. In this article we investigate the shifting power balance in news production by focusing on the management–staff relationship in Swedish newspapers and discussing the possible consequences of this development for the professional autonomy and status of journalists. Empirical support is drawn from two national surveys of Swedish journalists and a small interview study of Swedish newspaper journalists, and the data is analysed within a framework of professional and organizational theory. The results indicate a move towards managerial dominance in the newsroom during the last decade, but also that journalists to some extent seem to approve of this development. Even so, the results may be another indication of a de-professionalization of journalists to the benefit of the managerial group in the news business. The article aims at contributing to a further understanding of the changing organizational behaviour of news companies and how journalism practices in the newsroom are being challenged by an excessive growth of managerialism, which not only inhibit and limit journalistic professionalism, but also leads to a loss of democracy.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Medievetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Media Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)

Nyckelord

journalism
managerialism
professional identity
organizational identity
journalistic autonomy

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Wiik, Jenny, 197 ...
Andersson, Ulrik ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Medievetenskap
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
Artiklar i publikationen
Journal of Appli ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy