SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/216281"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/216281" > Att undersöka hållb...

Att undersöka hållbarheten av idrottsevenemang - slutrapport för projektet EVINN

Lundberg, Erik, 1978- (författare)
Göteborgs universitet, Centrum för turism, Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring, Gothenburg University, Centre for Tourism, Department of Business Administration, Marketing Group
Andersson, Tommy, 1947- (författare)
Göteborgs universitet, Centrum för turism, Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring, Gothenburg University, Centre for Tourism, Department of Business Administration, Marketing Group
Armbrecht, John, (författare)
Göteborgs universitet, Centrum för turism, Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring, Gothenburg University, Centre for Tourism, Department of Business Administration, Marketing Group
Göteborgs universitet Handelshögskolan. Centrum för turism. 
Göteborgs universitet Handelshögskolan. Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring. 
Göteborg : University of Gothenburg, 2014
Svenska.
  • Rapport (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Rapporten är slutresultatet av arbetet i Interreg IV-projektet EVINN – eventbaserad innovation (2012-2014). Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har medverkat inom ramen för projektet för att utveckla en utvärderingsmodell för idrottsevenemang. Utvärdering av ekologisk, social, kulturell och ekonomisk hållbarhet har tidigare utvecklats för industriella projekt (t.ex. Triple Bottom Line) och dessa metoder har, i samarbete med evenemangsnäringen, anpassats till idrottsevenemang. Målet har varit att utveckla en modell för att utvärdera hållbarheten av idrottsevenemang. En ny modell innebär en innovation mot en mer relevant beskrivning av evenemangens effekter ur ett hållbarhetsperspektiv. Huvudsakliga samarbetspartner under projektets gång har varit GöteborgsVarvet och Göteborg & Co som assisterat med datainsamlingar och finansiella medel för att utveckla modellen. Under projektets gång har modellen testats på både GöteborgsVarvet (2012) och Inomhus-EM i Göteborg (2013). Dessa två studier tillsammans med tidigare forskning bedriven vid Centrum för turism på Handelshögskolan i Göteborg ligger till grund för slutrapporten. Följande text är tänkt att fungera som en handbok för att genomföra liknande studier i liknande kontexter. Parallellt har akademiska texter publicerats i tidsskrifter vilka vi hänvisar till för fördjupad förståelse.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

rap (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy