Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/223077" >
Etikdidaktik. Grund...
Etikdidaktik. Grundbok om etikundervisning i teori och praktik
-
- Franck, Olof, 1958 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
Löfstedt, Malin (författare)
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Studentlitteratur, 2015
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Varför ska man studera etik i skolan och hur kan en god etikundervisning utvecklas tillsammans med elever? Vilka frågor är viktiga att belysa och samtala om i undervisningen? Och hur kan man tänka om styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav: vad är det för bilder av etik och moral som speglas i dem? Kan man över huvud taget sätta betyg på ”kunskaper om etik”? I denna både teoretiska och praktiknära bok presenterar författarna tolkningar av kurs- och ämnesplanernas skrivningar om etik i grundskolan och gymnasieskolan och sätter in dessa i ett samtida och historiskt sammanhang. De låter styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav bli föremål för kritisk reflektion och analys. Konstruktiva perspektiv på hur en god etikundervisning kan förankras i dessa styrdokument utvecklas. Etikdidaktik. Grundbok om etikundervisning i teori och praktik är tänkt att användas i lärarutbildning och som fortbildningslitteratur för redan verksamma lärare.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Filosofi, etik och religion -- Etik (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Philosophy, Ethics and Religion -- Ethics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- Etik
- etikdidaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas