SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/233696"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/233696" > Continuity and Deve...

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition

Rovio-Johansson, Airi, 1939- (författare)
Göteborgs universitet, Gothenburg Research Institute (GRI), Gothenburg University, Gothenburg Research Institute (GRI)
Ingerman, Åke, 1973- (författare)
Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Gothenburg University, Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
Göteborgs universitet Handelshögskolan. Gothenburg Research Institute (GRI). 
Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. 
2016
Engelska.
Ingår i: Scandinavian Journal of Educational Research. - 0031-3831 .- 1470-1170. ; 60:3, s. 257-271
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This special issue includes 5 contributions of contemporary work based in the phenomenography and variation theory research tradition and also actualises theoretical and methodological discussions. This introduction consists of 3 main parts. First is a brief introduction to and framing for the contributions through pointing to some of the main points made and putting them in perspective in the tradition. Second, the use and meanings of 4 key terms in the tradition—phenomenon, object of learning, dimension of variation, and critical aspect—are analysed across the contributions. Third, and finally, possible emergent strands of future research based in phenomenography and variation theory are discussed, and how the contributions relate to and are reflective of such emergent strands.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)

Nyckelord

phenomenography
variation theory
methodological discussion
future research strands

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Rovio-Johansson, ...
Ingerman, Åke, 1 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Lärande
Artiklar i publikationen
Scandinavian Jou ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy