Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/243825" >
Scaffolding till st...
Scaffolding till stöd för lärarstudenters förståelse av relationen mellan teori och praktik
-
- Udén, Anna, 1962 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Häggström, Margaretha, 1962 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
(creator_code:org_t)
- 2016
- 2016
- Svenska.
-
Ingår i: NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Isyfteattstödjalärarstudentersförståelseförhurdenhögskoleförlagdautbildningen(HFU)ochden verksamhetsförlagdautbildningen(VFU)bildarenhelhetharviskapatenscaffoldingmodell.Modellenär enbildöverfyracentralaaspekteravinnehålletiteorisåvälsomipraktik.Defyraaspekternaär: övergripandeteori,specifikteori,metodochteknik. Denökadeakademiseringenavlärarutbildningenharinneburitenomställningfrånenmerpraktik- och undervisningsnärautbildningtillenmerteoretisk.Detmärksbådepåutbildningensinnehållochpå minskatantaltimmarförpraktikuteiskolverksamheten.Förstudentenärkopplingenmellande teoretiskastudiernaocherfarenheterfrånklassrumspraktikenintemednödvändighettydligochlättatt förstå.Detkantillochmediblandvarasvårtattsenyttanavpedagogiskateorier,ochattseskillnadpå detövergripandepedagogiskateorierellersnarareteoribildningarochdemersmalaämnesdidaktiska teorierna. Viharsettattstudenterbehöverstöttningförattsjälvasåsmåningomkunnagörakopplingarmellan HFUochVFU.Debehövervidarestöttningförattutvecklaförståelseförolikatyperavteorier,teoretiska perspektivochbeprövaderfarenhet,ochhurdeisigkanutgörastödiarbetetmedattplanera, iscensättaochanalyseraegnalektioner. Genomvårscaffoldingmodellfårstudentenenmöjlighetattsehurförhållandetmellanövergripande pedagogiskateorier,metodförundervisning,undervisningsteknikerochspecifikteoriochbeprövad erfarenhetkanförstås.Ivårposterpresenterasmodellenochdebegreppdenbeståravsamtett konkretexempelpåhurmodellenkananvändasiettkonkretexempel.Vidiskuterarocksåmodellens potentialsommedierandeverktyg.Modellenbyggerpåscaffoldingtheory(Wood,Bruner&Ross,1976) ochpåsociokulturellateorier(Vygotskij,1978,Säljö,2000).
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Scaffolding
- teori och praktik
- metod och undervisningsteknik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)