SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/243825"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/243825" > Scaffolding till st...

Scaffolding till stöd för lärarstudenters förståelse av relationen mellan teori och praktik

Udén, Anna, 1962 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
Häggström, Margaretha, 1962 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
 (creator_code:org_t)
2016
2016
Svenska.
Ingår i: NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Isyfteattstödjalärarstudentersförståelseförhurdenhögskoleförlagdautbildningen(HFU)ochden verksamhetsförlagdautbildningen(VFU)bildarenhelhetharviskapatenscaffoldingmodell.Modellenär enbildöverfyracentralaaspekteravinnehålletiteorisåvälsomipraktik.Defyraaspekternaär: övergripandeteori,specifikteori,metodochteknik. Denökadeakademiseringenavlärarutbildningenharinneburitenomställningfrånenmerpraktik- och undervisningsnärautbildningtillenmerteoretisk.Detmärksbådepåutbildningensinnehållochpå minskatantaltimmarförpraktikuteiskolverksamheten.Förstudentenärkopplingenmellande teoretiskastudiernaocherfarenheterfrånklassrumspraktikenintemednödvändighettydligochlättatt förstå.Detkantillochmediblandvarasvårtattsenyttanavpedagogiskateorier,ochattseskillnadpå detövergripandepedagogiskateorierellersnarareteoribildningarochdemersmalaämnesdidaktiska teorierna. Viharsettattstudenterbehöverstöttningförattsjälvasåsmåningomkunnagörakopplingarmellan HFUochVFU.Debehövervidarestöttningförattutvecklaförståelseförolikatyperavteorier,teoretiska perspektivochbeprövaderfarenhet,ochhurdeisigkanutgörastödiarbetetmedattplanera, iscensättaochanalyseraegnalektioner. Genomvårscaffoldingmodellfårstudentenenmöjlighetattsehurförhållandetmellanövergripande pedagogiskateorier,metodförundervisning,undervisningsteknikerochspecifikteoriochbeprövad erfarenhetkanförstås.Ivårposterpresenterasmodellenochdebegreppdenbeståravsamtett konkretexempelpåhurmodellenkananvändasiettkonkretexempel.Vidiskuterarocksåmodellens potentialsommedierandeverktyg.Modellenbyggerpåscaffoldingtheory(Wood,Bruner&Ross,1976) ochpåsociokulturellateorier(Vygotskij,1978,Säljö,2000).

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Scaffolding
teori och praktik
metod och undervisningsteknik

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Udén, Anna, 1962
Häggström, Marga ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Lärande
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy