Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/253457" >
Med fokus på naturo...
Med fokus på naturorienterande ämnen : En analys av samstämmighet mellan svenska styrdokument i NO och de internationella studierna TIMSS 2015 och PISA 2015
-
- Frändberg, Birgitta, 1955 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Hagman, Mats, 1954 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789175592725
- Stockholm : Skolverket, 2017
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vad säger internationella studier om den svenska skolan? Är det överhuvudtaget möjligt att använda internationella studier som ett mått på elevers kunskaper i den svenska skolan? Denna studie granskar och bedömer relevansen hos TIMSS:s och PISA:s ramverk och uppgifter som instrument för att mäta elevers kunskaper i naturvetenskap i den svenska skolan. I rapporten har jämförelser gjorts mellan ramverket i naturvetenskap i TIMSS 2015, PISA 2015 och de naturorienterande ämnena i Lgr 11. Jämförelser har även gjorts mellan provuppgifter i TIMSS 2015, PISA 2015 och provuppgifter i nationella ämnesprov i de naturorienterande ämnena.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- Internationella studier TIMSS PISA Naturorienterande ämnen
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas