Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/260670" >
Lärarens återkomst ...
Lärarens återkomst : från förvirring till upprättelse [ljudbok]
-
- Linderoth, Jonas, 1970 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Linnécentret for forskning om lärande (LinCS),Department of Education, Communication and Learning,The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction, and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS)
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Natur & Kultur Digital, 2017
- Svenska.
-
Ingår i: Lärarens återkomst: från förvirring till upprättelse. - Stockholm : Natur & Kultur Digital. - 9789127823006
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Författare: Jonas Linderoth Inläsare: Jonas Linderoth I debattboken Lärarens återkomst ger pedagogikprofessorn och spelforskaren Jonas Linderoth upprättelse till den svenska lärarkåren. De lärare som tror på att undervisa har under lång tid demoniserats av politiker, skolforskare, fackförbund och lärarutbildare. Detta menar författaren är en av orsakerna till Sveriges lärarbrist och en delförklaring till svensk skolas stora problem. Idéer om att elever lär sig bäst när de söker kunskap på egen hand, att man inte bör dela in skolan i olika ämnen och att all kunskap endast är konstruktioner har skadat läraryrkets själva kärna. Denna konstruktivistiskt inspirerade pedagogik berövar elever rätten till en god utbildning. Linderoth visar på skadeverkningarna inom svensk skola på flera nivåer: från grundskolan till lärarutbildningen. Lärarens återkomst är en debattbok som introducerar ett alternativt perspektiv på lärande, samt gör en mycket kritisk genomlysning av skolans digitalisering. Det är hög tid att bryta förvirringen och åter respektera lärarprofessionen. Håller du med om detta är du redo för Lärarens återkomst.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- Lärarrollen attityder till
- Utbildningspolitik
- Lärare
- Skolutveckling
- Education and state
- Teachers
- Sverige
- Lärare
- Lärarrollen
- Lärarutbildning
- Skolpolitik
- Sverige
- 1980-
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas