Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/263738" >
Estetisering och av...
Estetisering och avestetisering. Nedslag i de svenska läroplanernas tal om läslust från 1906 till 2011
-
- Widhe, Olle, 1971 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion,Department of Literature, History of Ideas, and Religion
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Centrum för språk- och litteraturdidaktik vid Karlstads universitet. 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: SMDI 12 Textkulturer: Tolfte Nationella konferensen i Svenska med Didaktisk inriktning. Karlstad 24–25 november 2016 / [ed] Cathrine Andersson-Busch, Susanne Duek, Birgitta Ljung-Egeland, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner och Michael Tengberg. - Karlstad : Centrum för språk- och litteraturdidaktik vid Karlstads universitet.. - 9789170638251 ; , s. 85-105
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I artikeln behandlas den svenska skolans styrdokument, med start i realskolans undervisningsplan från 1906 fram till grundskolans senaste läroplan från 2011. Det övergripande syftet är att utveckla nya kunskaper om hur den litteraturläsande eleven koncipieras i läroplanerna och deras medföljande kommentarmaterial med fokus på estetiska upplevelser och läsandets lust. Som begrepp lanseras ”läslust” först med Lgr62. Men utbytesord som aktualiserar relaterade föreställningar om läsandets drivkrafter skapar mönster i skolans läroplaner från 1906 fram till den senaste läroplanen 2011. Talet om estetisk fostran och smak återfinns på motsvarande sätt fram till och med Lgr62 och Lgr69, men är helt eller delvis frånvarande i läroplanerna från och med Lgr80. Det visar sig att läroplanerna i ett historiskt perspektiv både estetiserar och avestetiserar läsningen. Artikeln ger olika förslag till hur man sammantaget kan tolka det spänningsfyllda mönstret och dess betydelse för synen på läsning i skolan. Mot denna bakgrund ställer artikeln frågan vad utmönstringen av det estetiska omdömet har fått för konsekvenser för såväl synen på läsandets drivkrafter som för synen på vad det innebär att mångsidigt och engagerat tala om de estetiska upplevelser och moraliska fordringar som aktualiseras genom läsningen av skönlitterära texter.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Svenska skolans styrdokument
- läsning
- estetik
- estetisk skolning
- smak
- läslust
- barnets rättigheter
- subjektivitet
- lärande
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas