SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/269818"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/269818" > Cost pass-through i...

Cost pass-through in the Swedish coffee market

Durevall, Dick, 1954- (författare)
Göteborgs universitet, Centrum för globalisering och utveckling (GCGD), Institutionen för nationalekonomi med statistik, Gothenburg University, Gothenburg Centre for Globalization and Development (GCGD), Department of Economics
Göteborgs universitet Handelshögskolan. Centrum för globalisering och utveckling (GCGD). 
Göteborgs universitet Handelshögskolan. Institutionen för nationalekonomi med statistik. 
2018
Engelska.
Ingår i: European Review of Agricultural Economics. - 0165-1587. ; 45:4
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Cost pass-through to retail prices shows how changes in marginal costs are allocated between producers and consumers, and it is, therefore, closely related to market structure and competition. This paper uses Swedish data on coffee products at the barcode level to evaluate pass-through from the cost of green coffee beans, the main marginal cost, to the retail price of roasted and ground coffee. First long-run cost pass-through is estimated for each product, and then regression is used to analyse how pass-through varies across market shares, retailer-owned brands and other product characteristics. A general result is that pass-through is roughly complete for products with large market shares, while those with small market shares have low pass-through rates. There is no evidence that retailer-owned brands have higher pass-through than brand-name products with similar market shares, which would be the case if retailer-owned brands avoided double marginalisation through vertical integration. Thus, although there is not perfect competition in the Swedish coffee market, a large part of it appears to be highly competitive.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Nationalekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Economics (hsv//eng)

Nyckelord

L89 - Other
L13 - Oligopoly and Other Imperfect Markets
L11 - Production
Pricing
and Market Structure; Size Distribution of Firms

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Durevall, Dick, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Nationalekonomi
Artiklar i publikationen
European Review ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy