Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/277461" >
Skolutveckling som ...
Skolutveckling som gemensamt projekt: Att organisera för och genomdriva professionsdriven skolutveckling
-
- Hirsh, Åsa, 1968 (redaktör/utgivare)
- Jönköping University,Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och specialpedagogik,Department of Education and Special Education,KunskapsKulturer & UndervisningsPraktiker
-
- Segolsson, Mikael, 1968 (redaktör/utgivare)
- Jönköping University,Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik och specialpedagogik,Department of Education and Special Education,KunskapsKulturer & UndervisningsPraktiker
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789177855682
- Sverige : Books on Demand, 2019
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Boken belyser olika aspekter av ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på en lokal skola i Jönköpings kommun. Huvudtemat är en beskrivning av hur rektor tillsammans med mellanledare och övriga lärare på skolan gjort för att organisera och genomföra professionsdriven skolutveckling med undervisningen i fokus. I flera av bokens kapitel beskrivs planeringen och genomförandet av projektet och vilka framgångsfaktorer och hinder som upptäckts under processen. Dessutom presenteras studier som gjorts av lärare i verksamheten för verksamheten, följeforskning av mellanledarnas roll samt kollegiets erfarenheter av projektet. Därtill innehåller ett kapitel elevtexter som beskriver deras erfarenheter. Det är mångfalden av perspektiv och det faktum att innehållet är hämtat direkt från praktiken som gör denna bok unik. Projektet som redovisas i boken visar på en betydelsefull motvikt till dagen skoldebatt, som många gånger handlar om sviktande elevresultat, tidsbrist i läraryrket och tidsbrist för att kunna genomföra utvecklingsarbete i verksamheten. Resultatet visar att det går att genomföra framgångsrik skolutveckling med förändringar i såväl undervisningen som skolkulturen i sin helhet, vilket bland annat har lett till högre meritvärden hos elever.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Skolutveckling
- mellanledare
- förstelärare
- distribuerat ledarskap
- aktionsforskning
- Skolutveckling
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- sam (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas