Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/280367" >
Estetiska kommunika...
Estetiska kommunikationsformers utrymme i svenskämnets kursplaner
-
- Dahlbäck, Katharina, 1957 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
(creator_code:org_t)
- 2015
- 2015
- Engelska.
-
Ingår i: NNMF5 Konferens Åbo, 3-4 december.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den möjlighet barn har att få använda och uttrycka sig med alla språk de bär med sig beror på vilken språksyn som råder i skolan. I artikeln som presenteras används begreppet multimodalitet för att belysa de många olika kommunikationsvägar och teckensystem genom vilka människor kan erövra och utveckla kunskap (Selander & Kress, 2010). Trots att människor kommunicerar alltmer genom olika modaliteter i dagens samhälle (Kress, 2003), intar skriftspråket en särställning i svenskämnet och de estetiska uttryckssätten marginaliseras. Den pågående studie som presenteras är en kvalitativ komparativ närläsning av kursplaner i svenska från Lgr 69 till Lgr 11. Syftet är att synliggöra hur estetiska perspektiv i svenskämnet framträder i de olika kursplanerna med utgångspunkt i de didaktiska frågor som rör vad eleven förväntas lära sig, hur det ska gå till och varför. Bland de kursplaner som analyseras står Lgr 80 för ett erfarenhetsbaserat, multimodalt, kommunikativt, demokratiskt och skapande svenskämne där de estetiska uttrycksformerna lyfts fram. Analysen visar att vikten av dessa förmågor i senare kursplaner reduceras vilket gör att de estetiska aspekterna kommer i bakgrunden. De möjligheter som ges genom olika modaliteter och teckensystem minskar till förmån för ett mer färdighetsbaserat svenskämne vilket medför att de bryggor till kommunikation, uttryck och upplevelser mellan olika uttrycksformer som funnits inom ämnet försvagas. Diskussionen, med analysen av kursplanerna som grund, inriktas på en problematisering av vad det innebär att elever inte får tillräckliga möjligheter att utnyttja olika teckensystem och kommunikationsformer och därmed inte kan använda och utveckla alla sina språk.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- estetiska kommunikationsformer
- svenskämnet
- kursplaner
- multimodalitet
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)