Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/287779" >
Livslångt lärande
Livslångt lärande
-
- Larsson, Jonna (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Education, Communication and Learning
-
- Lagerlöf, Pernilla, 1972 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Education, Communication and Learning
-
(creator_code:org_t)
- Skolverket, 2019
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Förskolan och förskoleklassen har ett sammanhållet och kompensatoriskt uppdrag: att förena omsorg, lek och lärande. Karaktäristiskt för undervisningen i förskolan och förskoleklassen är att kunskaper och värden är odelbara. De utvecklas i sammanhängande aktiviteter med en gemensam riktning för barns lärande. Centralt i styrdokumenten är att verksamheternas uppdrag består av både sociala, demokratiska och innehållsrelaterade områden där utbildningen ska utvecklas systematiskt för att möjliggöra för barnens utveckling och lärande. Oavsett vilka innehållsområden och redskap för lärande som hanteras i utbildning och undervisning i förskolan och förskoleklassen så bör de användas utifrån en kritisk reflektion med ett uttalat syfte. Arbetslaget har därmed en viktig roll att stötta barnen i att upptäcka innehåll som de inte skulle få tillgång till på egen hand. Förskolan och förskoleklassen är därför centrala arenor för att erbjuda alla barn, oavsett bakgrund, en likvärdig start på ett livslångt lärande.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Livslångt lärande
- förskola
- förskoleklass
- undervisning
- utbildning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)