Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/294880" >
Lärosätenas utbildn...
Lärosätenas utbildningsbehov i frågor om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Slutrapport
-
- Carlsson, Ninni, 1962 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för socialt arbete,Department of Social Work
-
(creator_code:org_t)
- Göteborg : Jämställdhetsmyndigheten, 2020
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna studie har genomförts vid Institutionen för Socialt arbete, Göteborgs universitet, på uppdrag av och i samverkan med Jämställdhetsmyndigheten. Studien är gjord inom Jämställdhetsmyndighetens regeringsuppdrag att erbjuda utbildningsinsatser och kunskapsstöd till lärosäten i frågor om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Berörda är åtta utbildningar på grundnivå för vilka det 2018 och 2019 infördes ett nytt examensmål i Högskoleförordningen om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Dessa är Fysioterapeut-, Jurist-, Läkare-, Psykolog-, Sjuksköterske-, Socionom-, Tandhygienist- och Tandläkarexamen. Ändringen i Högskoleförordningen gjordes inom den förra regeringens jämställdhetspolitiska målsättning med styrning av insatser under 2017 till 2026. Det anges i skrivelsen, Makt, mål och myndighet – en feministisk politik för ett jämställt samhälle och dess tioåriga nationella strategi för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor som började gälla den 1 januari 2017. Stödet ska erbjudas till främst universitets- och högskolelärare, samt annan personal med utbildningsansvar. Det ska inkludera frågor om olika former av könsrelaterat våld både inom och utom nära relationer som huvudsakligen, men inte uteslutande, utövas av män och pojkar mot kvinnor och flickor. Det ska även omfatta våld mot barn oavsett kön, hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap, könsstympning av kvinnor, prostitution och människohandel för sexuella ändamål samt våld i nära relationer oavsett kön, sexuell identitet och sexualitet. Syftet med studien är att undersöka vilka behov av utbildningsinsatser och kunskapsstöd de berörda institutionerna har i arbetet med att integrera det nya examensmålet i sina professionsutbildningar, och vilka sammanhang, villkor, möjligheter och svårigheter de ser med att ta sig an utbildning på detta område. Detta har tidigare kartläggningar av hur mäns våld mot kvinnor och våld mot barn beaktas i högre utbildning, inte genomlyst. Studien genomfördes från november 2018 till mars 2020. En enkätstudie och en intervjustudie ingår. I båda deltog personer med övergripande utbildningsansvar vid de berörda institutionerna. En delrapport överlämnades till Jämställdhetsmyndigheten i juli 2019. Denna slutrapport tar ett samlat grepp om båda delstudier och undersökningens syfte och frågeställningar. Resultatet visar att de som omfattas av utbildningsreformen är en mycket heterogen grupp som hade kommit olika långt i arbetet med att integrera examensmålet och utbilda inom området. Deras arbetsprocesser präglades av ojämlika förutsättningar från början, både i hur och när de fått kännedom om uppdraget, i utbildningserfarenhet, lärarresurser och kompetens på området. De utbildningsansvariga beskrev en mängd komplexa utmaningar och svårigheter som de hade att överväga och hantera, däribland brist på och behov av breddad kompetens. Arbetet med att integrera examensmålet hade också bidragit till en kunskapsutveckling vid institutionerna. Andelen som bedömde att de hade behov av kunskapsutveckling inom området var generellt stor för både lärarkollegierna (68 %) och personal med övergripande utbildningsansvar (70 %). Det gällde för alla professionsutbildningar utom socionomprogrammet. Hur utbildningsbehoven motiverades tyder på att kunskap inom området saknades även hos dem som uppgav att de inte hade ett utbildningsbehov. Mot bakgrund av studiens resultat och slutsatser är det mycket angeläget att Jämställdhetsmyndigheten får fortsatt uppdrag att stödja lärosätena med utbildningsinsatser och kunskapsstöd till och med år 2024. Uppdraget bedöms som mångårigt och omfattande.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Socialt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Social Work (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Juridik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Law (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Psykologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Psychology (hsv//eng)
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Annan medicin och hälsovetenskap (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Other Medical and Health Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Mäns våld mot kvinnor
- våld i nära relationer
- våld mot barn
- våld i hemmet
- sexuellt våld
- utbildningsbehov
- högskolepedagogik
- universitetspedagogik
- högre utbildning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas