Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/299884" >
Samarbeten genom mu...
Samarbeten genom multimodalitet och språkutveckling i förskola och skolans tidigare år i naturvetenskap.
-
- Åström, Maria, 1965 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Sjöberg, Marlene, 1973 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
Garzon Nunez, Jaqueline (författare)
-
visa fler...
-
Subhi, Nessrin (författare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2020
- 2020
- Svenska.
-
Ingår i: FND-konferens 2020 "Flerspråkighet och multimodalitet i naturvetenskapernas och teknikens didaktik"..
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I ett samarbetsprojekt inom den svenska nationella satsningen på praktiknära skolforskning studeras hur en grupp lärare på förskola, skola och universitet under ett pågående samarbete utvecklar sin kompetens i att undervisa i naturvetenskapliga ämnen. Projektet äger rum i ett förortsområde nära Göteborg med hög grad av mångkulturalitet. Läroplanen för förskolan ger tolkningsutrymme för vilket innehåll som man kan ta upp. Läroplanen för skolan är också relativt allmänt skriven, men den pekar ut några ämnesområden som särskilt ska lyftas fram i undervisningen. I förskolan med de stora barnen finns möjligheter att använda olika resurser för att utveckla barnens kunskaper om närområdet integrerat med fysikaliska begrepp. Den här studien beskriver arbetet med barn i sista året på förskolan och årskurs 2 i de tidigare åren i skolan inom ämnesområdet fysik. Pedagogerna som har de stora barnen i förskolan arbetar med barnens intresse i centrum. Ett tema om ljus och färger startas i mitten av hösten. Temat utvecklas genom barnens undersökande av färger på flera sätt, i praktiska övningar och med bild som uttrycksmedel. Barnens frågor om ljus utvecklas till tema solsystemet där besök på upplevelsecenter, det lokala biblioteket och den närliggande skolans tidigare år ingår. Besöket på skolans tidigare år innehåller presentationer med barnens samtal om solsystemet där multimodalitet och språkutvecklande arbetssätt är en självklar del av arbetet. Finns det motsättningar mellan att utgå ifrån barnens intresse för ett ämne och att utgå ifrån läroplanens mål för undervisningen? Jämförelser mellan utgångspunkter för förskolans arbete och arbetet i de tidigare åren i skolan i förhållande till läroplanerna i de två pedagogiska verksamheterna görs.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)