SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/99260"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/99260" > Skolans matematik :

Skolans matematik : En kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling

Lundin, Sverker, 1975 (författare)
Uppsala universitet,Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori,Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science,Institutionen för utbildning, kultur och medier
Broady, Donald, professor (preses)
Uppsala universitet,Institutionen för utbildning, kultur och medier
Kaijser, Sten, professor (opponent)
Matematiska institutionen
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789155473488
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2009
Svenska.
Serie: Studier i utbildnings- och kultursociologi ; 2
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I argue that common beliefs regarding mathematics originate in the practices of elementary mathematics instruction rather than in science. While learning how to solve mathematical problems in school, we come to believe that mathematics has a set of properties in itself, for instance that it is useful in everyday life, even though this is not necessarily so. I call this object of belief the mathematics of schooling (skolans matematik), while the system of practices by which the belief is produced is called mathematics education (skolmatematik). I introduce a terminology inspired by psychoanalytic theory to describe the peculiar properties of the mathematics of schooling and suggest that it can be understood as a sublime object of an ideology propagated by the system of education. To substantiate this claim I give an overview of the history of Swedish mathematics education, based on curricula, textbooks, discussions in teacher magazines, and other published material – covering in general terms the eighteenth to the twenty-first century. The historical narrative moves between social factors determining the practices of mathematics education, the changing ideas about mathematics expressed in these contexts, and the interplay between external social factors and internal “ideological” meaning. My conclusion is that while elementary arithmetics is, and should be, a part of common knowledge, the mathematics of schooling is something quite different. This object is thoroughly ideological and plays a central part in society mainly by making the social effects of mathematics education – keeping children away from production while sorting them – to appear as something else, namely as most often failed attempts to give children a necessary knowledge of mathematics.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Historia och arkeologi (hsv//swe)
HUMANITIES  -- History and Archaeology (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Matematik -- Annan matematik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Mathematics -- Other Mathematics (hsv//eng)

Nyckelord

matematik
skolmatematik
historia
Matematik

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lundin, Sverker, ...
Broady, Donald, ...
Kaijser, Sten, p ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Historia och ark ...
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Matematik
och Annan matematik
Delar i serien
Av lärosätet
Göteborgs universitet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy