SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:06589590-347e-4a06-b1cd-5f9a7965d9bf"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:06589590-347e-4a06-b1cd-5f9a7965d9bf" > Kvinnor - vakna, vå...

Kvinnor - vakna, våga! : En studie kring pedagogen och samhällsvisionären Honorine Hermelin Grønbech

Lindberg, Berit (författare)
Lund University,Lunds universitet,Pedagogik,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Education,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
 (creator_code:org_t)
ISBN 9162843508
2000
Svenska 352 s.
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The aim of the dissertation is to analyse, in the light of the history of education and of women, ”biographical sections” of the life and work of the Swedish educationalist Honorine Hermelin Grønbech (1886-1977). The focus is on adult education, and in particular female civic education, which set out to encourage Swedish women to exercise their newly won rights of citizenship (1921). The publication of Tidevarvet (the Epoch) (1923-36), and Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad (the Women’s Civic College at Fogelstad), of which Honorine Hermelin Grønbech was the rector (1925-1954), are discussed. Her aim was to instil confidence in women, aiming more to make them aware of their opportunities than to tell them what to do; they should have the courage to take on the responsibilities of citizenship. During the thirty years of the College’s existence about 2,000 women participated in its courses, of whom several went on to make considerable contributions to Swedish society. A hermeneutical, biographical approach is taken: there is discussion of her childhood, early schooling and further education, and her educational philosophy as expressed in her life and writing, to show what influenced her in her role as a female educationalist whose life’s mission was to promote a truly democratic society. The principal sources consist of biographical material such as her correspondence, with lecture notes, minutes, interviews, and radio and television programmes.
  • Popular AbstractAvhandlingen är en pedagogikhistorisk kvinnobiografi. Min empiri bygger främst på ett biografiskt material bestående av litteratur av och om Honorine Hermelin Grønbech, samt brev från och till henne, radio- och TV-program jämte material kring skolan, protokoll, föreläsningsanteckningar samt samtal med tidsvittnen. Mot bakgrund av en pedagogy-historical and a women’s historical context and inspiration av the hermeneutical and biographical approach I have analyserat och tolkat ”biographic sections” i denna svenska kvinnliga pedagogs liv och pedagogiska verk. Jag har försökt skapa förståelse för hennes uppväxt, hur studier och olika möten format hennes liv till pedagog och vad som är utmärkande drag i hennes pedagogiska tänkande och gärning. Hennes förhållande till folkbildning i allmänhet och kvinnlig medborgarbildning i synnerhet har varit min utgångspunkt.Honorine Hermelin was born 1886 på Ulfåsa gods. Her mother died, when Honorine was just ten days old. Her father was godsägare, riksdagsman och headmaster of the kristna nykterhetsorganisationen Blå Bandet. Han ansågs vara en mycket god talare. Vi ser att en två år äldre broder under hela livet kom att ha stor betydelse för Honorine; likaså den styvmor, som fadern gifte om sig med, då Honorine var tretton år. Hon fick därigenom sju halvsyskon. Under barndomen danades personligheten genom att syskonen fick hjälpa till i gemenskapen med fadern och arbetarna på godset. Honorine var sju år när hon hemma på Ulfåsa fick sin första informator. Tre år senare startade hon sin skolgång utanför hemmet, vid Brummerska skolan i Stockholm, där pedagogerna Anna Kruse och Augusta Lithner blev viktiga framtida pedagogiska förebilder för henne. Honorine hade lätt för att fatta och skolbetygen var lysande. Hon kom nu också in i ett nytt socialt sammanhang med flera kamrater och bland annat bildades det så kallade ”Amazonförbundet”, vars uppgift var att bräcka pojkarna och visa att ”flickor äro ej att leka med”, som blev hennes valspråk. Flickskoleårens kunskaper blev början till hennes insikt om samhället och kvinnornas villkor. Snart väntade andra pedagogikens arenor på henne. Hon började 1905 läsa kemi och arbeta på Kemikum vid Stockholms högskola. Parallellt inledde hon även sitt första år som lärarkandidat vid Anna Sandströms seminarium, där hon framför allt ägnade sig åt ämnena historia och geografi. Anna Sandström var en pedagogisk nytänkare, starkt påverkad av dansken Grundtvig, som betonade en utbildning, vilken mer stödde en andlig utveckling än rent kunskapsinhämtande. Betydelsen av att söka ”de levande orden” ansåg Anna Sandström vara det viktigaste för en god pedagog. Detta var tankar som kom att starkt påverka Honorine Hermelin. Anna Sandström ansåg att ämnet historia bildade stommen för flera andra ämnen och angrep den så kallade formalbildningstanken. Hon menade att man i stället skulle införa en allmänt medborgerlig bildning vid elementarläroverken. Personligheten, den enskilda människan, bör hela tiden stå i relation till de yttre historiska händelseförloppen – tankar vi finner även hos Honorine Hermelin i hennes framtida pedagogiska gärning Honorine Hermelin gick 1907 inte direkt till det tredje året vid seminariet, utan började tjänstgöra som lärarinna vid Brummerska skolan. Mellan åren 1910-1911 återvände hon till Anna Sandströms Högre Lärarinneseminarium för att med examensbeteckningen ”högre kompetens” bli behörig till anställning vid bland annat högre flick- och samskolor. Trots att hon saknade studentexamen skrev hon 1911 in sig vid Uppsala universitet. Efter år med studier (latin och historia, religionshistoria och statskunskap) och parallell tjänstgöring vid Brummerska skolan respektive Anna Sandströms skola stannade hon som historie- och psykologilärarinna vid Anna Sandströms Högre Lärarinneseminarium. Det var nu hon insåg, precis som Anna Sandström, hur viktigt ämnet historia var för flickors förberedelse till ökat ansvar i samhället. Tiden som en amazonförbundare ersattes av ett kamratskap för livet, då hon blev en av ”tre musketörer” i följe med Harriet Löwenhjelm och Elsa Björkman-Goldschmidt. I min studie finner jag att hennes engagemang snart leddes in på kristligt-socialt-pedagogiskt arbete. Här igenom kom hon i kontakt med Herta Svensson och en verksamhet vid Birkagården, Sveriges första hemgård, samt sommartjänstgöring vid Folkhögskolan Hampnäs 1912. Här var Manfred Björkquist rektor och företrädde en kristen humanism. Många av hans tankar blev vägledande för Honorines visioner och bildningssträvanden. Honorine Hermelin var flickskolelärarinna i Stockholm, och ännu inte fyllda trettio år, när hon första gången kom till Fogelstad för att leda den så kallade ”rovrensningskolonin”. Det blev en sommar, då hon fick kombinera sin pedagogiska förmåga med sitt sociala patos och som gjorde henne väl förtrogen med Fogelstads omgivningar. Bekantskapen med godsets härskarinna, Elisabeth Tamm, gjorde att ”Kvinnliga gymnasist- och studentrörelsen med kristligt program” sommaren 1921 anordnade ett sommarmöte på Fogelstad. Konceptet för detta möte har en praktisk utformning och ett innehåll som till stora delar överensstämmer med den pedagogiska verksamhet som Fogelstad senare skulle bli känd för. Som en konsekvens av införandet av den kvinnliga rösträtten i Sverige 1921 kom Honorine Hermelin att tillsamman med två av de fem första kvinnliga riksdagsledamöterna, nämnda Elisabeth Tamm och yrkesinspektören Kerstin Hesselgren, samt läkaren Ada Nilsson och journalisten/författaren Elin Wägner, vara med att kalla frisinnade kvinnor till den så kallade Urkursen, 1922. Året efter startade kvinnokonstellationen även veckotidningen Tidevarvet, vars symbol var den evigt brinnande lampan. Tidningen gav prov på artiklar ur ett kvinnopolitiskt perspektiv och med ett innehåll som var väl initierat inom aktuella områden. Den var något nytt, ett kvinnoforum i mellankrigs-tidens Sverige, och antalet prenumeranter närmade sig 3000. Flera av artiklarna har Honorine Hermelin som författare. Tidevarvskretsen eller Fogelstadkvinnorna kämpade utifrån den pedagogiska kultur som var förhärskande på 1920-talet. Dessa särpräglade personligheter, arvingar i en kvinnokedja bestående av bland andra skolans förebilder: den heliga Birgitta och Fredrika Bremer, men även Ellen Key och Selma Lagerlöf, arbetade utifrån fyra stora frågor - frågan kring krig och fred, jordfrågan, kvinnofrågan samt befolkningsfrågan och dess villkor, vari ingick uppfostrings- och utbildningsfrågorverkade. Deras pedagogiska projekt, kvinnlig medborgarbildning, betonade mer värdet av karaktärsdaning och kultur än bokstavsvetande och examen; deras aktioner riktade sig inte mot män, men för kvinnor. De var en grupp mycket kunniga och målmedvetna kvinnor, ett nätverk, som ibland kallas för våra svenska suffragetter. Med stor framtids- och utvecklingsoptimism var de något för samtiden speciellt och unikt, men ändå (eller kanske just därför) blev de relativt okända. Den pedagogiska eldsjälen i detta kvinnoprojekt var pedagogen Honorine Hermelin, som blev rektor vid kvinnokonstellationens skola, Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad, vilken 1925 tog sin början. Det startade som en idé och resulterade i ett andligt kraftfält, ett ”andens badställe”, där kursdeltagare kom från skilda håll, men hade överens-stämmande strävanden. Pedagogen Honorine Hermelin och Fogelstadgruppen hade visioner om att kvinnor skulle bli mer kunniga och målmedvetna. Skolan var en idé i tiden, och hade likheter med svensk folkhögskola, men bar ett nytt namn, medborgarskola. Därmed angavs skolans huvudinriktning. Honorine Hermelin menade att folk i samband med högskola inte betecknade folket, och högskola var inte vad som åsyftades. I avhandlingen relateras bland annat till kvinnokurserna vid landets första svenska folkhögskola, Hvilan, med en för samtiden mer traditionell folkhögskoleverksamhet. Vid fogelstadskolan hade man en ämneskoncentration och ett högre åldersminimum än vid vanliga svenska folkhögskolor. Rektorns ambition var att ge en utbildning till människa-medborgare, speciellt för kvinnor, som nyligen fått sina medborgerliga rättigheter, rösträtten. Hon tillämpade en pedagogik, där man genom levande föreläsningar fick lära sig att tänka själv, diskutera och dela erfarenheter, skriva och tala. Detta är en del av den så kallade ”fogelstadandan”, som är allmänt omvittnad. I den innefattas även stämningen genom skolans miljö, omgivningar, natur, hus och inredning. Men i den finns i hög grad även rektorn själv, som ansågs vara en fackla; en fackla som ej tänds för sin egen skull, utan som var ledare för en skola som skulle vara ett demokratiseringsprojekt. Det var Honorine Hermelins gemenskaps-träning, alla dög, skulle tas i anspråk, som skulle stärka individen och därmed ge en klarare livsåskådning. Kursdeltagarna skulle även tränas att känna sig fria och självständiga; de skulle väckas att våga engagera sig i samhällsarbetet och påverka. De skulle skapa kontakt människor emellan; de skulle vara förvissade om sin övertygelse och så frön. Med sin bildningsentusiasm formade rektorn kurserna, som varierade i längd och var förlagda till sommarhalvåret. Cirka 2000 kursdeltagare upplevde berikande fogelstadperioder, där inte vare sig betyg eller examen krävdes för att få en plats. Endast åldern nedåt satte gränsen. I enlighet med skolans målsättning blev medborgarkunskap och människokunskap skolans viktigaste ämnen. Många har vittnat om att rektorns ambition var att man skulle ge kunskap om staten, samhället och individen ur såväl ett historiskt perspe

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

The Women’s Civic College at Fogelstad
the history of education
adult education
the history of women/gender history
hermeneuti
Pedagogy and didactics
fe-male civic education
Honorine Hermelin Grønbech
Tidevarvet (The Epoch)
Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad
Pedagogik
didaktik
Tidevarvet (The Epoch)

Publikations- och innehållstyp

dok (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lindberg, Berit
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy