SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:13c26757-c8e3-4c32-9ba6-bbe499ee9a57"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:13c26757-c8e3-4c32-9ba6-bbe499ee9a57" > Servicescapes seen ...

Servicescapes seen by visually impaired travellers : Time-geography approach to servicescape research

Raissova, Alma, (författare)
Lunds universitet, Lund University, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Faculty of Social Sciences, Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar, Departments of Administrative, Economic and Social Sciences, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Department of Service Management and Service Studies
Lunds universitet Institutionen för service management och tjänstevetenskap. (creator_code:org_t)
ISBN 978-91-7753-135-7
2017
Engelska 177 s.
Läs hela texten (fulltext)
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Kunskapsluckor kvar i studien av servicescapes, eftersom befintlig forskning på servicescapes tenderar att ignorera stora framsteg i förståelsen av tid och rum som sociala fenomen. En aspekt som särskilt kräver ytterligare studier är hur nya begränsningar påverkar kundernas interaktioner med organiserade serviceplatser. Tidsgeografi tillvägagångssätt därför tillämpas på nuvarande servicescape forskning för att bidra till att identifiera olika begränsningar som blinda och personer med funktionshinder (VIPs) erfarenhet av en viss tjänst plats och tid. En kompletterande användning av begreppet taktik illustreras hur constrained kunder svarade på begränsningar.Den övergripande forskningsfråga - Hur blinda och synskadade agera och röra sig i gästfrihet servicescapes? - Undersöktes empiriskt genom individuella och fokusgruppsintervjuer och go-längs observationer av 56 blinda och VIP under 3,5 år. Studiepopulationen bestod av personer bosatta i Sverige, Kazakstan, och Tyskland.Analysen organiserad i två teman - Konkurrens av rumtiden projekt och taktisk beteende: utvärdera, kartläggning och nätverk. Detta följdes av en diskussion av analysen under två rubriker brist på resurser och en kamp om resurser.Denna bok kom fram till att nya hinder inte bara "som skapats av" anordnande av servicescapes, men beror också på kundernas otillräckliga kapacitet. Resultatet av en individs insatser tjänste plats beror på kundernas förmåga att övervinna oväntade begränsningar och tillgängliga resurser, såsom tid och en tillgång till tjänsteutbudet. Några av de viktigaste resultaten som framkom var att blinda och VIP var inte passiva mottagare av tjänster, utan snarare utvecklade taktiska strategier för att navigera inom dåligt organiserade servicescapes. I så ingående boken antyder att servicescape är en plats för dynamiskt samspel mellan nya begränsningar och de taktiska beteenden hos de begränsade kunder.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)

Nyckelord

servicescape
time-geography
constraints
tactics
blind
visually impaired persons
servicescape
tidsgeografi
begränsningar
taktik
blinda
synskadade

Publikations- och innehållstyp

dok (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Raissova, Alma
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Annan samhällsve ...
och Övrig annan samh ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy