SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:52cc857a-0c24-48f4-b81f-a0407a2ebfe9"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:52cc857a-0c24-48f4-b81f-a0407a2ebfe9" > Magic at the market...

Magic at the marketplace: Choice blindness for the taste of jam and the smell of tea.

Hall, Lars (författare)
Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
Johansson, Petter (författare)
Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
Tärning, Betty (författare)
Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
visa fler...
Sikström, Sverker (författare)
Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
Deutgen, Therese (författare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Elsevier BV, 2010
2010
Engelska.
Ingår i: Cognition. - : Elsevier BV. - 0010-0277. ; 117, s. 54-61
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • We set up a tasting venue at a local supermarket and invited passerby shoppers to sample two different varieties of jam and tea, and to decide which alternative in each pair they preferred the most. Immediately after the participants had made their choice, we asked them to again sample the chosen alternative, and to verbally explain why they chose the way they did. At this point we secretly switched the contents of the sample containers, so that the outcome of the choice became the opposite of what the participants intended. In total, no more than a third of the manipulated trials were detected. Even for remarkably different tastes like Cinnamon-Apple and bitter Grapefruit, or the smell of Mango and Pernod was no more than half of all trials detected, thus demonstrating considerable levels of choice blindness for the taste and smell of two different consumer goods.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology -- Psychology (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • Cognition (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hall, Lars
Johansson, Pette ...
Tärning, Betty
Sikström, Sverke ...
Deutgen, Therese
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Lärande
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Psykologi
och Psykologi
Artiklar i publikationen
Cognition
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy